REGI: Steven Spielberg
MED: Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strathairn, Tommy Lee Jones, Joseph
Gordon-Levitt, James Spader, Jackie Earle Haley, Hal Holbrook og Jared Harris
GENRE: Epic drama
"We are stepped out upon the world stage now, with the
fate of human dignity in our hands. Blood's been spilled to afford us
this moment! Now, now, now!"
2012 er
fremdeles ikke over i kino-Norge, så her om dagen gikk jeg ut og så Steven Spielbergs
nye mesterverk Lincoln, med Daniel Day-Lewis i hovedrollen som den ikoniske
presidenten.
Enten er jeg heldig eller bare taktisk smart,
men siden januar i fjor har jeg ennå ikke gått og sett en film på kino jeg hatet,
selv om et par av dem ikke falt like godt i smak som de andre. Jeg er lei av å
være så høflig hele tiden. For å være ærlig er det mye lettere å skrive en
negativ anmeldelse enn en positiv en! Likevel kan jeg ikke lyve, Lincoln var fantastisk
på alle filmatiske måter og det er egentlig umulig å klage på stort, selv om
jeg antagelig finner et eller annet å plukke på når jeg setter meg ned og
tenker grundig nok.
Jeg skal prøve å holde denne anmeldelsen
kort. Det kan imidlertid bli vanskelig, for Daniel Day-Lewis er strålende,
Tommy Lee Jones er strålende og filmen i seg er strålende, kanskje Spielbergs
beste siden Saving Private Ryan. James Spader er også med, noe som er
fantastisk i seg selv.
Siden
plottet ikke er til for å forklares i dyp detalj over tre paragrafer holder det
med at jeg sier filmen handler om avskaffelsen av slaver, The Thirteenth
Amendment, som det visstnok ikke finnes noen god norsk oversettelse for. Videre
enn det handler den egentlig mest om Lincoln selv, og jeg hadde aldri trodd
presidenten kunne være så morsom!
Lincoln har støtt en latterlig historie å
fortelle, som han alltid fullfører selv hvor oppgitt rådsmennene rundt ham blir
og det er noe med måten han ler av sine egne vitser på som utstråler en
karakteristisk knyttneve av ekte kinomagi. Noe sier meg at ingen planla dette,
bortsett fra Daniel Day-Lewis selv. Day-Lewis er kremen av kremen og dette vet
han tydeligvis godt, for han går alltid tre-fire år før han endelig finner et
manus som er bra nok for ham, og når han først gjør det - da spiller han
improvisert jazz-fusion på 7 strenger!
Briten fremstiller Abraham Lincoln med så
god kvalitet at det er på høyde med prestasjonen han ga rollefiguren Daniel
Plainview i There Will Be Blood, og dette burde si sitt uten at jeg egentlig
trenger å forklare noe som helst. Daniel Day-Lewis lever seg så kraftig inn i
en rolle at han går i ett med sin egen legende på en så genial måte at det ikke
skulle forundre meg om det faktisk viser seg at han er gud. Skuespilleren er for
så vidt kjent for å praktisere såkalt Method Acting, altså at han setter seg
inn i karakterens sko på daglig basis for så på artistisk vis bli forandret til
karakteren. Dette funker ikke for alle, men for Day-Lewis, ja, for ham funker
det like bra hver jævla bidige gang. Han satt faktisk i rullestol under hele
innspillingen av My Left Foot og måtte bli båret rundt på settet av gretne
scenearbeidere!
Shall we stop this bleeding? |
Den nest
mest imponerende delen av Lincoln er regissør Steven Spielberg selv. Jeg har ikke
sett Amistad, men noe sier meg at slaveri er et stort interessefelt for
Spielberg, og dette vises. Det vises også hvor enorm forståelse han har for den
amerikanske historien og politikken som ligger bak. Selvfølgelig har
kunstneriske friheter blitt tatt, og ikke alle kongressmenn og omstendigheter
er det de kanskje var i virkeligheten, men herregud dette er så nærme man
kommer i Hollywood.
Som David Finchers Zodiak har ikke Lincoln
noe spesifikt klimaks, den bare kjører historien fra start til slutt. Hadde filmen
hatt et klimaks ville den ikke vært like tro mot virkeligheten. Det er ikke
ofte dette fungerer i et filmatisk rampelys, men i Lincoln flyter det som balsatre
på Stillehavet. Lincoln holder ingen klimatisk tale som forandrer alles mening
om lovlig slavehandel, det blir ikke gjort en stor scene ut av John Wilkes
Boots og drapet på presidenten. Lincoln er ikke annet enn en historietime
gjenfortalt med skuespillere.
4 BORTGLEMTE SPIELBERG-FILMER:
1971 -
DUEL, med Dennis Weaver
1979 -
1941, med Dan Aykroyd og John Belush
1989 - ALWAYS,
med Richard Dreyfuss og Holly Hunter
2002 - CATCH
ME IF YOU CAN, med Leonardo DiCaprio
og Tom Hanks
Hvis jeg
skal finne noe å klage på er det at filmen ikke har noen svarte karakterer i
fokus. Til å være en historie om oppbyggingen til det 13’de grunnlovsforslag er
det svært lite fokus på den afro-amerikanske rollen i historien, selv om det
snakkes om vises det aldri. I noen tilfeller kunne jeg sagt at det var med
vilje, for å få historien til å føles kald og fjern, men jeg tror heller
Spielberg valgte å klippe ut disse scenene for å fokusere mer på presidenten
selv. Kanskje det var derfor han valgte å kalle den Lincoln og ikke The Passing
of the Thirteenth Amendment?
Tommy Lee Jones gjør en brakinnsats som Thaddeus
Stevens. Spielberg må ha sett på det gamle fotografiet av Stevens og tenkt: hm,
hvem kan jeg finne som ser ut som et like grettent gammelt rasshøl? Og Tommy
Lee Jones er nok ikke bare ansatt på grunn av den grimme geipen, men fordi han
helt klart kunne båret denne filmen alene om han ville. Det vises også i en
scene at han har et forhold til den svarte hushjelpen sin, noe som for myten
det er kunne blitt veldig cheesy, men funker godt likevel.
En av de mer cheesy delene er likevel når Abraham
Lincoln blir skutt. Vi får ikke se det, men vi får faktisk se et annet teater i
stedet, som blir avbrutt av en fyr som løper opp på scenen og meddeler at
presidenten er blitt skutt! Dette fungerer ikke minst like godt som å bare la
være å vise det i det hele tatt. Vi vet jo alle hva som skjedde, hvorfor lage
en så korny versjon av noe som ikke engang trenger å være med og tar 30
sekunder av spilletiden?
James Spader
er til stor glede i filmen og selv om han har lagt på seg noen kilo siden sin
storhetsperiode har han til gjengjeld grodd seg en uhyre hyggelig snurrebart! Han
er også utrolig morsom og kommer med noen av de saftigste replikkene i hele
filmen. James Spader, velkommen tilbake! Spader er imidlertid bare en av mange
strålende skuespillervalg for Lincoln.
Når alt kommer til alt - se Lincoln, for den
er veldig bra! Ikke den beste filmen fra 2012, ikke like bra som Skyfall eller
Django Unchained, men helt klart en av dem. Terningkast 5!
Don't be a fool, I'll live forever. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar