REGI: Joel Schumacher
MED: Corey Haim, Jason Patric, Kiefer Sutherland, Jami Gertz, Corey
Feldman, Jamison Newlander, Edward Herrmann, Barnard Hughes, Dianne Wiest og Brooke
McCarter
GENRE: Action, horror
“Look at your reflection in the mirror. You're a creature of the night
Michael, just like out of a comic book! You're a vampire Michael! My own
brother, a goddamn, shit-sucking vampire. You wait 'till mom finds out, buddy!”
The Lost
Boys handler om å vokse opp og om vampyrer. Jeg har hørt mye snakk om denne
kult-klassikeren over årene, men det er ikke før i senere tid jeg faktisk har
fått rotet meg til å se den. Så mange filmer, så lite tid.
Men filmen passer jo mildt sagt perfekt inn
i denne spalten. Sen-80-tallet sitter som en tvangstrøye rundt denne
Schumacher-produksjonen, så her er det ingen unnskyldninger å legge ut om
hvorfor, hvorfor eller hvorfor. Om du ikke har sett The Lost Boys, løp og se
den, for den er helt klart noe for seg selv!
Etter en
omfattende skilsmisse flytter tobarnsmoren Lucy Emerson (Dianne Wiest) med de
to sønnene Sam (Corey Haim) og Michael (Jason Patric) til den idylliske Santa
Carla, California.
Det blir imidlertid snart klart at Santa Carla
er en by for sine mysterier. Faktisk er den byen i Amerika med flest
mistenkelige overgrep, dødsfall og rapporterte savnede. Allerede fra dag en
begynner verden å forandre seg for de to brødrene og byen rundt dem lokker
guttene til seg i nattens teppe. Michael følger etter en ungdomsgjeng på
motorsykler i lust for den vakre Star (Jami Gertz) og lokkes direkte inn i
vampyrenes klan, etter uvisst å ha drukket blodet til gjenglederen David
(Kiefer Sutherland).
Nå starter en forvandlingsprosess og Michael
blir mer og mer en av dem, så det blir opp til 13 år gamle Sam å strikke opp
dette garnnøstet før det er for sent. Med hjelp av de forbløffende opptrente
vampyrekspertene Edgar og Alan Frog, bare tenåringer de også, legger han
planene for et fortreffelig slag han så sent som aldri vil glemme!
The Lost
Boys er en av de filmene man føler snakker rett til hjertet. Når det kommer til
feel-good ungdomsfilmer er 80-tallet alltid en sikker vinner og jeg kan så helt
klart forstå hvorfor så mange elsker denne klassikeren. Om den er et
barndomsminne øker verdien i tillegg betraktelig.
Filmen i seg selv er riktig god, med sine
feil selvfølgelig, men jeg kommer til det. Cheesy og utdatert som den kanskje
er klarer The Lost Boys likevel å holde på alles interesse, fra motorsykler,
til vampyrer, til et fengende mørkt design. Det er ikke få som ser så kule ut
som Kiefer Sutherland gjør her og med røde øyne og huggtenner blir han bare
ennå fetere. Han slenger på så mye skinke han kan i tillegg til å prestere en
truende, likevel likanes karakter, og dette er ikke noe hvem som helst kunne ha
fått til. Utrolig nok er dette også noe Corey Haim gjør riktig.
Hvem skulle tro at det var mulig å like
denne klysete, grusomt kledde, silkesleika 80-tallsgutten? Vel, det gjør vi,
for om The Warriors har lært oss noe som helst er det at en karakter kan være
så ufyselig eller teit som mulig, så lenge han har en brukbar
karakteroppbygging, noe som er tatt godt i bruk på de fleste ledende
karakterene i The Lost Boys.
3 GODE VAMPYRFILMER FRA 80-TALLET:
1983
– THE HUNGER, av Tony Scott (faktisk Tony Scotts debut!)
1985
– FRIGHT NIGHT, av Tom Holland
1987
– NEAR DARK, av Kathryn Bigelow
Jeg antar
det umulig lar seg å utelate stjernen Jason Patric, som her etter min mening
gjør sin beste prestasjon noensinne. Jason Patric er en av de skuespillerne det
rett og slett kan være vanskelig å like, for foruten om et stilig action-utsende
har ikke mannen stort å by på - men etter og endelig ha sett The Lost Boys er
det lett å se hvor lønnsom Hollywood mistenkte karrieren hans ville bli. Selv
om de sårt tok feil, står The Lost Boys som et testament til hvordan et godt
manus kan gjøre en skuespiller til rette, rett og slett ved å skrive en
karakter aktoren passer. Dette innleder godt til en intern debatt jeg gjerne vil
ta, ikke for å luke ut noe korrekt svar, bare for å kaste det ut der.
For dette er en metode rikelig brukt i mange
nyere komedier, spesielt når det kommer til skuespillere som Seth Rogen og
Michael Cera. Disse to har i de senere år nesten blitt en vits av basert på at
de alltid spiller den samme rollen, men likevel, dette er roller som passer
dem. Det viser seg etter disse to har eksperimentert med andre ting at det er
disse rollene de KAN spille og at det er disse rollene de spiller bra, ikke hva
som helst Hollywood legger for bordet til dem. Kanskje hadde det vært en idé å
gjøre dette med flere skuespillere?
Det hele kan kokes ned til at skuespillerne
som overlever tidens tann er de med mest talent og det er vel høyst fortjent,
ikke misforstå meg, men tenk så mange kule skuespillere som ville ha overlevd
om de fikk de riktige rollene? Sikkert altfor mange, men la meg ta opp et par
viktige poenger. Se på skuespillere som Michael Ironside og Clancy Brown. Disse
er heldigvis blitt kulthelter, men bare på grunn av flaks, for selv om de har
talent, har de mest talent til å spille en viss type karakter, og disse karakterene
gjør de jævli bra.
Det er populæriteten og kvaliteten som
seirer til slutt. Det og penger.
Men tilbake
til det egentlige temaet, The Lost Boys.
Et av områdene filmen skranter mest på er
scenene med guttenes bestefar (spilt av Barnard Hughes), en gammel knark som
konstant oppfører seg tøysete og rar. Han ser ut til å ha en dum setning for
alle sitasjoner og selv om noen av dem virker er han dessverre overspilt som
komisk lettelse, noe filmen strengt tatt ikke ville ha trengt ved siden av
guttene som etterforsker vampyrsaken. Mannen har til og med verdens dårligste
avsluttingsdialog og kontribuerer til et stort oppgitt sukk før filmens
rulletekst, som heldigvis gir oss The Doors for å gjøre opp for det hele.
Dette tar riktig nok ikke opp så mye av
tiden, men det er noen flere feil som plaget meg. The Lost Boys har ofte en
uvane av å sette stil fremfor logisk tankegang og logiske situasjoner, noe som
også kan virke i film, det bare virker ikke så godt i denne. Den scenen som
stikker seg mest ut er den der vampyrene klatrer ned og henger under en
jernbanebro for så å slippe seg ned etterpå for å vise Michael at han nå kan
fly.
1 1 - Vi visste alle at de kunne fly, så dette var ikke
noe sjokk for publikum – med andre ord, ikke noe å bygge opp til.
2 2 - Hvorfor dyttet de ikke bare Michael rett ned i
stedet for å få ham til å henge og dingle først?
3 3 - Hadde vampyrene planlagt dette i detalj? Hadde
Kiefer Sutherland lagt opp en klar plan om hvordan de best skulle skape et
wow-øyeblikk for Michael sammen med Paul, Dwayne og Marco?
Nei, ikke
vet jeg, men scenen gir ikke mening. Det virker bare som en utrolig tungvinn
måte å gjøre det på.
Ellers er det ikke så mye å pirke på i The
Lost Boys. Alle filmer har feil og disse feilene skal selvfølgelig ikke hindre
oss i å nyte det ferdige produktet.
Uh, he wears sunglasses in the house. |
The Lost
Boys har inspirert mye, sammen med resten av den mer moderne tolkningen av
vampyrfilmer på midten av 80-tallet, for eksempel de tidligere nevnte Near Dark
og Fright Night.
The Lost Boys var nok hovedinspirasjonen til
tv-serien Buffy the Vampire Slayer, men det få vet er at Schumacher opp gjennom
90-tallet stadig prøvde å finansiere oppfølgeren The Lost Girls, noe som helt
sikkert ville ha vært noe i samme toneleie. Det hadde vært morsomt å sett, men
vi fikk ikke se noen ting og i stedet har vi blitt etterlatt med de billige
rett-til-dvd-oppfølgerne Lost Boys: The Tribe og Lost Boys: The Thirst. Jeg har
verken sett den ene eller den andre, men det jeg hører tyder ikke så godt.
Kanskje jeg skal gi dem en sjanse likevel. Det har ikke skadet meg før. Eller
vent…
Alt i alt er
The Lost Boys en god måte å starte lørdagskvelden på, underholdende, minneverdig
og nydelig filmet.
Det skulle ikke forundre med om denne snart
blir lagt på hylla for en re-make, men hvis denne re-maken ikke inneholder et
thrash metallband med tønneflammer og en svett muskelbunt av en saksofonist i
barissen, eller bilder av Jim Morrison svevende rundt i rommet blir jeg mildt
sagt forbanna! Jeg gir forresten The Lost Boys 4 og en halv flaggermus.
4/5 FLAGGERMUS
How are those maggots? |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar