torsdag 23. mai 2013

TOPP 10 EKSPLOSIVE ACTION-FILMER FRA 90-TALLET







Dette er slett ikke en lett liste å føre, for 90-tallet hadde en god del heftige action-filmer! For å gjøre det lettere for meg selv måtte jeg gjøre det litt mer spesifikt, så jeg har utelukket science fiction-baserte action-filmer. For å si det ærlig hadde lista vært full av sci-fi-action om jeg ikke hadde gjort det. Terminator 2, Universal Soldier, Total Recall, Starship Troopers… Så jeg bestemte meg for å satse fult på action, og det har jeg altså gjort.
   I et tiår full av voksende helter som Bruce Willis og Jean-Claude Van Damme, for ikke å snakke om allerede etablerte helter som Sylvester Stallone og Mel Gibson, er det sjelden mulig å overraske stort med en kompilasjon som dette. Jeg skal nok likevel klare å kaste inn et par uventede kandidater sammen med klassikerne. Lista kommer selvfølgelig rett fra hjerte og inneholder stort sett flere av filmene jeg vokste opp med. James Bond er dessverre ikke inkludert, bare så det er sagt. Jeg digger James Bond, helt sant! Det er bare alt for lenge siden jeg har sett GoldenEye, så jeg husker egentlig bare hvordan Sean Bean dør.
   Uansett, jeg gleder meg til å komponere denne topp 10-lista, så nå er det bare å komme seg i gang med nedtellingen.





10. SHOWDOWN IN LITTLE TOKYO

En bortglemt action-klassiker som like så godt kunne vært fra sen-80-tallets storhetstid. Showdown In Little Tokyo har både Dolph Lundgren og Brandon Lee, og er dessuten spekket med kampsport, dop, nakne damer og sushi. Denne filmen er en favoritt av mange grunner. Den har selvfølgelig en viss camp-verdi, men er samtidig ganske mørk til tider, kronet av den sadistiske onde superskurken Yoshida, spilt fantastisk av Cary-Hiroyuki Tagawa. Tagawa har en spesielt minneverdig scene der han doper ei jente, river av henne klærne og halshugger henne med mens han filmer det - og etterpå viser han det til Dolph Lundgren! Yoshida er en fyr man virkelig vil se død og det er her heltene kommer inn i bildet!
   Mark L. Lester, mannen bak Class of 1984 står bak Showdown In Little Tokyo, og han gjør en glimrende regijobb som virkelig beviser at han har anlegg for action. Forresten, min dvd-kopi av Class of 1984 sier at filmen ble regissert av Steve Miner! Hvordan kan en så ekstrem skrivefeil oppstå? Alle de andre kredittene bak på coveret er riktige, men regissørens navn er helt på bærtur! Jøssenann, jeg kommer nok aldri til å bli klok på dette!




9. PAYBACK
En mørk 90-talls-film, men i denne heier vi faktisk på skurken! Payback er en av de jeveste filmene med Mel Gibson og viser australieren fra en uvanlig side. Når Porter (Gibson) blir berådd av kompanjongene sine etter et pengekupp og etterlatt for å dø, søker han blodhevn og må drepe seg vei gjennom hele den kriminelle næringskjeden, helt til han står ansikt til ansikt med høyestelederen Bronson (Kris Kristofferson).  
   En viktig ting å nevne er at Payback har en svært spesiell Directors Cut-utgave under navnet Payback: Straight Up, som visstnok gjør om hele filmen på en overaskende god måte og gir den bedre struktur. Jeg har ikke sett den, men selv om jeg synes filmen er fantastisk nok som den er, ville det nok ikke skadet meg å se den fra en litt annen vinkel, spesielt ikke hvis det er en helt annen versjon!




8. SPEED

Speed har et enkelt premiss og Dennis Hopper som skurk - og selvfølgelig fungerer det perfekt! I denne 90-talls-klassikeren må Keanu Reeves holde farten i en bybuss full av passasjerer. Kjører bussen under 80 km i timen detoneres bomben. Hvis Keanu prøver å lempe passasjerene ut av bussen i fart detoneres bomben. Dennis Hopper følger med på videokamera og passer på at alt går etter planen!
   Adrenalinet pumper raskt i denne filmen og underholdningen er non-stop! Det jeg alltid har elsket er hvor simpel handlingen er og hvor langt den likevel strekker seg. Speed slutter heldigvis ikke etter buss-scenen dog, og det er ennå masse godsaker igjen!




7. DIE HARD WITH A VENEGANCE

Den tredje filmen i Die Hard-serien og like underholdende som sine to forgjengere. Die Hard i New York, som min versjon heter, er en magisk kombinasjon av Bruce Willis og Samuel L. Jackson. Filmen er en eksplosiv action-thriller og et kappløp med tiden, praktisk talt. En gal tysker som kaller seg Simon Says har plassert en kraftig bombe i en av de mangehundre skolene i New York og han vil ha John McClane til å finne den mens han svarer på gåter og løper fra telefonkiosk til telefonkiosk. Dette er imidlertid bare en avledning fra hva som egentlig foregår!
   McClane dynkes i blod og åpne sår for tredje og siste gang i en action-oppfølger som virkelig har baller. Denne filmen er ikke bare kul, den er awesome. Faktisk vil jeg påstå den er en av de siste av sitt slag, for dette er en film som tar sjanser og ikke sensurerer seg selv for noe, ikke engang n-ordet! Herifra startet kastreringen av action-filmer sin sakte gang.




6. ANOTHER 48 HRS.

Folk kan si hva de vil om Another 48 Hrs, men jeg kan ikke si annet enn at jeg digger den! Den er ikke like god som forgjengeren 48 Hrs - selvfølgelig - 48 Hrs. er en vanskelig film å følge opp! Likevel klarer denne oppfølgeren å holde seg i løypa på absolutt alle måter, og i tillegg slenger den inn en tvist man sjelden ser i denne typen filmer. En bi-karakter fra den første filmen viser seg å være skurken i oppfølgeren! Jeg sier ikke hvem, men jeg har snakket varmt om ham før allerede, for dette er en fyr jeg er blodfan av!
   Kombinasjonen av Eddie Murphy og Nick Nolte er like perfekt som den første gangen. De kan banke hverandre så mye de vil og det kommer aldri til å slutte å underholde dritten ut av meg. Jeg liker at Nick Nolte fortsatt kjører den samme bilen, og hevder at han kjøpte en helt lik en når Eddie Murphy spør ham. Fantastisk underholdning, fantastisk humor og fantastisk action. Another 48 Hrs. har alt og er jammen meg en undervurdert oppfølger på alle tenkelige måter!




5. THE ROCK

Jeg skal ikke si så alt for mye om The Rock, for er det en film jeg har sett så mange ganger at jeg aldri trenger å tenke på å se den igjen så er det denne. The Rock har en fantastisk rollebesetning tronet av Sean Connery, Nicolas Cage og Ed Harris, og er utvilsomt den beste Michael Bay-filmen noensinne, dere vet, før han bare lagde masse dritt bare for å tjene penger. Jeg har imidlertid hørt fra en pålitelig kilde at den nye filmen hans Pain & Gain eier skikkelig. Jeg vet ikke om jeg skal stole fult og helt på det før jeg ser den med egne øyne, men jeg kommer til å gi det en sjanse i det minste!
   Uansett, The Rock er ganske fantastisk! Med en over to timer lang spilletid er den en underholdende, episk action-thriller som truer hele San Fransisco med grusom VX-gass! Dessuten finner den sted på Alcatraz mesteparten av tiden. Alcatraz har alltid vært stedet å filme for å få god, klaustrofobisk stemning!




4. DIE HARD 2

Jeg har allerede snakket mye om Die Hard 2 her inne, så jeg skal holde meg kort. Die Hard 2 kan høres uimponerende ut ved siden av Die Hard og Die Hard with a Vengeance, men det er den ikke. Det er noe med denne filmen som alltid har snakket til meg og selv om jeg ikke helt kan putte fingeren på det kan jeg fortelle dere hva jeg liker så godt med den.
   Grunnen til at jeg liker Die Hard og Die Hard 2 best i denne serien er fordi begge er så mørke og kalde, mens Die Hard with a Vengeance er mer popkorn-aktig i sammenligning. Die Hard 2 er spesielt flink til å få ut denne følelsen. Selv om filmen på overflaten er en medioker action-thriller som til tider ikke er liker underholdene som de andre to filmene, er den mye flinkere til å få frem total isolasjon. Jeg vet ikke hvorfor, men selv om John McClane er fanget i ventilasjonsanlegget i en skyskraper i den første filmen føles den mørklagte flyplassen mye mer kald og isolert, selv om det er et friere terreng. Denne filmen og Batman Returns representerer mørke julefilmer uten håp og det respekterer jeg dritten ut av. Jeg elsker denne filmen!




3. ASSASSINS

Hands down, min favorittfilm med Sylvester Stallone fra 90-tallet! Cliffhanger er nok en mye bedre film når alt kommer til alt, men jeg bare digger Assassins. Bare Stallone kan lage en film med ordet Ass i tittelen to ganger på rad og fremdeles komme unna med et produkt som ikke suger i det hele tatt!
   Assassins er bygget opp som et typisk action-drama fra 90-tallet, men har mye mer sjel enn folk flest liker å innrømme! Seriøst, hvorfor hater folk denne filmen? Den er awesome! Stallone er kul, Julianne Moore er heit og Antonio Banderas er så over-the-top at han nesten flyr i veggene, alt fordi han har lyst til å være den beste leiemorderen i hele verden - en plass Stallone dessverre allerede fyller. Det finnes ikke noe liste-system over hvem som er best eller noe nede på leiemorder-kontoret, Banderas bare veit at Stallone eier for mye til at det er mulig å overgå ham hvis han ikke dreper ham først.
   Assassins har alt. Store misforståelser angående hvordan internett fungerer, kule kampscener, en intens katt og mus-lek, eksplosjoner, mannssvette og ja, lista fortsetter i det uendelige. Dette er faktisk en VHS jeg så i stykker som liten. Jeg tuller ikke! Jeg så på den helt til båndet endelig klarte å henge seg opp på innsiden av VHS-spilleren, noe som bare skjer en gang i jubelåret! Jippy! Jeg hadde heldigvis allerede tatt opp en annen versjon av filmen og den har jeg fremdeles, ved siden av DVD-kopien min!




2. OUT FOR JUSTICE

Den beste Steven Seagal-filmen noensinne og en av de beste action-filmene, ikke bare fra 90-tallet, men noensinne! Snakker om en film jeg aldri kan få nok av, Out For Justice er den typen film jeg kan se ferdig, og deretter vurdere å sette på for andre gang når dvd-menyen dukker opp igjen. Det er ikke mange filmer man kan si dette om, men Out For Justice er uten tvil en av dem for meg.
   Det er trist å leve i en verden der absolutt alle jeg kjenner tror Steven Seagal alltid har vært en vits. Dette er jo ikke sant. På starten av 90-tallet tok Seagal action-verden med storm! Han er bare et av de triste tilfellene der suksessen gikk til hode på ham alt for tidlig å gjorde ham stormannsgal før han nådde et høyere kommersielt nivå. Dette er ikke uvanlig, Steven Seagal er bare det mest åpenbare og ekstreme tilfellet verden har sett. Seagal gikk fra å spille i en håndfull gode action-filmer, til total nedgang og rett-til-dvd under sitt massive ego. Etter regi-floppen On Deadly Ground gikk Seagals karriere i vasken og det samme gjorde motivasjonen og karismaen hans. Nå var han ikke lenger en veltrent, utradisjonell action-helt, men heller en mer og mer forfallen c-helt med et voksende vektproblem og åpenbar parykk. Etter bare noen få kinofilmer gikk Seagal helt ut av systemet og ville aldri dukke opp på kino igjen før Robert Rodriguez Machete i 2010, en film han imidlertid var helt fantastisk i. Nå, det var en lang og trist historie om Steven Seagals nedfall. La oss heller se på Out for Justice!  
   Out For Justice sparker rompe i alle vinkler, spesielt mot kamera! Den er sleazy, ekkel, balleknusende og morsom, alt på en gang, toppet med god dialog, som faktisk høres ut som ekte dialog. Ikke bare gjør Seagal sin beste prestasjon noensinne i rollen som Gino Felino, en mann med kjennskap fra både politiet og gata - han sverger hevn på den spik spenna gærne Richie Madano (William Forsythe), som drepte partneren hans. Selvfølgelig, hører jeg dere si. Vel, det er sjelden en politipartner har blitt drept på dette grunnlaget!
   Out For Justice er uten tvil en av mine favorittfilmer og er ikke til å unngå hvis du er fan av god gammeldags hardbarket action. Jeg er også sikker på at ingen kan se denne filmen og påstå at Steven Seagal ikke eier i den. Siden Out For Justice likevel ligger på andre plass må dere lure på hva som i mitt syn kan overgå Seagal!




1. THE LAST BOY SCOUT

Bruce Willis tar seieren - ikke i en Die Hard-film denne gangen, men i Tony Scotts mesterverk Den siste speider. Jeg vet jeg har snakket gang på gang om filmer jeg så i stykker som 12-åring, men dette er kronjuvelen i samlingen. Og det verste er at jeg alltid har husket den som en ganske cheesy og nok så dum politifilm. Når jeg satte den på for første gang på lenge for et års tid siden merket jeg plutselig hvor mørkdryppende, voldelige undertoner denne filmen har, med banale vitser som faktisk ikke ødelegger stemningen i det hele tatt. Det er som om vitsene er ment å være dårlige, som en realistisk vending av dialogføringen som vanligvis forekommer i en typisk actionfilm. Mesteparten av de ekle penisvitsene og one-liner’ne er bare kleine, men det er meningen, for det er dette som ville skjedd i virkeligheten om du skulle komme opp med den typen vitser på sparket hele tiden.Mange av dem er imidlertid jævli morsomme da, bare så det er sagt!
   The Last Boy Scout er favorittfilmen min fra Tony Scott ved siden av Beverly Hills Cop II og favorittfilmen min med Bruce Willis noensinne. Begge to må sies å være undervurderte, både Scott - hvil i fred - og i de senere år Willis som skuespiller. Snakker om undervurdert, denne filmen er definisjonen av undervurdert! Det er vanskelig å kåre den beste reinspikka action-filmen fra 90-tallet uten å kalle den Terminator 2, men jeg ville jo som sagt holde meg litt mer spesifikk, så derfor måtte det utvilsomt bli The Last Boy Scout.
   Dette er ikke bare en glimrende, blodig action-fest, den er også en god film om mennesker og narkotika, svik og kjærlighet og hevn og rettferdighet. Det var vanskelig for meg å bestemme meg for om jeg skulle putte denne eller Out For Justice på førsteplass, for jeg nyter virkelig begge til de grader. Valget falt til slutt på The Last Boy Scout fordi jeg har utrolig god nostalgi til den, mens Out For Justice har jeg oppdaget i nyere tid og sitter ikke like dypt i hjerterota. Med nærmere ettertanke kan jeg ikke tenke meg en bedre førsteplass, til en film som virkelig fortjener det. 




Why did Mr. Milo cross the road? Because his dick was stuck in a chicken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar