lørdag 9. februar 2013

HOWLING II: YOUR SISTER IS A WEREWOLF, 1985




REGI: Philippe Mora
MED: Christopher Lee, Reb Brown, Annie McEnroe, Marsha Hunt, Sybil Danning og Judd Omen
GENRE: Horror, action, fantasy


"For it is written: the inhabitants of the Earth have been made drunk with her blood. And I saw her sent upon a hairy beast and she held forth a golden chalice full of the filthiness of fornications. And upon her forehead was written: "Behold I am the great mother of harlots and all abominations of the Earth."


Howling II: Your Sister Is a Werewolf, aka Howling II: Stirba - Werewolf Bitch, er en sensasjonell opplevelse som sjelden kan oversees av en cheesy 80-tallsfreak. Filmen er den første og beste av 6 oppfølgere basert på den banebrytende originalfilmen The Howling, som faktisk ble nominert til Saturn-award før noen hadde sett den. Det er også en bokserie involvert, men jeg tror likhetene stopper der, så det gjør jeg også.
   Som den tidligere anmeldte Rats: Night of Terror er Howling II en film som må nytes på et litt annet nivå enn for eksempel Gudfaren. Eller, vent, la meg smale det ned litt til. Den må nytes på et annet nivå enn skrekkfilmer som den originale The Howling.
   Joe Dantes mesterverk fra 1981 står som et godt eksempel på utrolige praktiske effekter, bortsett fra den siste scenen der Dee Wallace ser ut som en terrier, og vil antagelig huskes for nettopp dette. En annen ting The Howling ble roset for var den underliggende humoren i form av sjangernostalgi og referanser til varulver i litteratur og populærkultur. Howling II, dog en kultklassiker, huskes ikke helt på den samme måten.



Filmen følger opp slutten av The Howling, der Karen White (Dee Wallace) blir skutt og dør i en transformeringssekvens på direktenyhetene (SPOILER). Vel, ikke nå lenger, for det viser seg at nyhetene ikke var direkte likevel - selv om de helt klart var det i originalen - og Karen kommer i tillegg til å våkne til live igjen nå som sølvkulene er fjernet fra kroppen hennes under obduksjonen (også spilles hun plutselig av Hana Ludvikova, som ingen hørte fra igjen etter dette).
   Karen Whites bror Ben (Reb Brown) kommer i begravelsen hennes - mens hun fremdeles ligger i kisten - der han møter Karens kollega Jenny Templeton (Annie McEnroe), som han snart starter en affære med, og den mystiske Stefan Crosscoe (Christopher Lee), som forteller ham at søsteren faktisk var en varulv.
   Ben White tror ham selvfølgelig ikke, men får senere se sannheten med sine egne øyne når de må drepe Karen en gang for alle. Ben og Jenny bestemmer seg dermed for å bli med Crosscoe til Transilvania for å gjøre kål på varulvdronningen Stirba (Sybil Danning), som angivelig står bak det hele. Det viser seg at dette er lettere sagt en gjort og de tre må ty til sterke midler for å finne en måte redde verden på. Dette oppdraget inkluderer en hel mengde rumpespraking, billige effekter, en skrikende dverg og en håndgranat laget av vievann. Følg med!






Jeg gråt litt inni meg når jeg så det europeiske coveret til Howling II, som jeg legger ved et bilde av under her. Hvorfor, må dere spørre. Vel, jeg er nå overbevist om jeg hadde Howling II på Big-Box VHS når jeg var liten, under den norske tittelen Nattens Ulver, og deretter ga den bort eller mistet den eller et eller annet dumt noe. Faen. Dette fikk meg imidlertid til å undersøke saken litt grundigere og finne ut hvorfor filmen ble sluppet under tittelen Nattens Ulver og ikke Nattens Ulver 2. Det viser seg nå at den originale The Howling ble bannlyst av statens filmtilsyn tidlig på 80-tallet her i kino-Norge. Det overasket meg derfor å se at den faktisk likevel ble utgitt på VHS i 1984, under originaltittelen The Howling! Hva? Visste ingen i Norge at Howling II var oppfølgeren? Jeg er sikker på at Sverige er involvert på en eller annen måte her!
   Christopher Lee er alltid en fryd og den kalde, mørke stemmen hans kan gi god innlevelse i den billigste oppfølger. Selv om Lee faktisk unnskyldte seg for å ha vært med i filmen til Joe Dante på settet til Gremlins 2: The New Batch, syns jeg han gjør en like god jobb som alltid. Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å unnskylde, det var jo ikke Lee som gjorde en dårlig jobb.



4 VARULVFILMER FRA 80-TALLET:


1981 - AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON, regi: John Landis
1984 - MONSTER DOG, regi: Claudio Fragasso
1985 - SILVER BULLET, regi: Daniel Attias
1987 - TEEN WOLF TOO, regi: Christopher Leitch





Howling II har en god del problemer, men jeg ser ikke grunnen til å klage for mye på en film med et så lavt budsjett som fremdeles underholdt dritten ut av meg. En av tingene jeg må nevne er hvordan filmen blander vampyr-mytologi med den vidt forskjellige varulv-mytologien. Hvitløk, påle gjennom hjertet, vievann? Alle disse elementene tilhører jo selvfølgelig vampyr-mytoset! Vel, ikke i Howling II. Filmen er også kjent for å inkludere et nytt hjelpemiddel - hellige øreplugger støpt av alterlysenes utrente stearin! Disse kommer godt til nytte når varulvene hyler så høyt at det er skadelig for det menneskelige øre! Uansett, Howling II har gode høydepunkter og et av dem er selvfølgelig den bortglemte perlen Reb Brown.
   Reb Brown er en skuespiller som bare har det inne, uten å måtte prøve engang! Brown har egentlig bare en funksjon: han skriker. Ikke et vanlig skrik heller, men et skrik som symboliserer en mann som får armer og ben revet av i smerte. Skrikene kan komme uanmeldt ut av ingenting, eller bare nå og da under kampscener, men når det kommer sprekker de ofte lydbildet og da vet man at man har med Reb Brown å gjøre! For å være ærlig er det helt utrolige karaktertrekk ved denne latterliggjorte skuespilleren og han fortjener ros for å lage så mye gøy og moro for seg selv og alle andre!

 

På tross av scener som ikke gir mening, svak make-up faktor og et misforstått syn på varulver, skinner Howling II ganske sterkt spør du meg. Selv om vi sjelden ser noen av varulvene og selv om de ser ut som gorillaer når vi først ser dem, er et par av de andre effektene i filmen nok så kreative. Denne oppfølgeren er ikke for alle, men når alt kommer til alt er den i alle fall for meg!
   Dessuten, og her kommer den viktigste delen, er jeg sikker på at Howling II var ment å være en komedie og en parodi. Philippe Mora er tross alt mannen som regisserte The Return of Captain Invincible, musikalen om en superhelt som blir anklaget for å være kommunist fordi han går med rød kappe! Hvordan kan kinoverden vite dette og fremdeles ta Howling II seriøst? Hvordan kan kinoverden ta Howling II seriøst med undertittelen Your Sister Is A Werewolf eller Stirba - Werewolf Bitch?
   4 fullmåner og en god helg til alle!






4 FULLMÅNER









Denne hadde jeg faktisk en gang!




80's Christopher Lee.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar