PRODUKSJONSÅR: 2011
REGI: Nick Murphy
MED: Rebecca Hall, Dominic West, Imelda Staunton,
Lucy Cohu, John Shrapnel,
Shaun Dooley,
Diana Kent, Richard Durden,
Alfie Field og Isaac Hempstead-Wright
GENRE: Grøsser
SPILLETID: 107 minutter
Uhu, en
skummel spøkelsesfilm! The Awakenig er heldigvis
ikke en re-make av kultklassikeren med samme navn fra 1980 og følger i stedet
en original historie pennet av manusforfatter Stephen Volk, samt regissør Nick
Murphy.
Denne britiske skrekk-thrilleren premierer i
USA nå på fredag, men ble faktisk sluppet i Europa allerede i fjor høst. Er den
bra? Vel, ikke så bra som jeg skulle ønske, for den lider dessverre av en rekke
irriterende feilsteg. På grunn av skuffelsen jeg satt igjen med etterpå vil
dere snart merke jeg er veldig splittet når det kommer til The Awakening, selv
om jeg nøt den gjennom store deler av spilletiden. En ting er i det minste
sikkert - designet og produksjonsstilen er strålende og skrekken er ofte ganske
hardbarka den også, dog til tider litt billig, men det kommer jeg tilbake til.
Handlingen først.
Florence
Cathcart tror ikke på spøkelser. Hun jobber faktisk med å avsløre
spøkelsesrelaterte svindler gjennom politiet i 1920-tallets London, når hun
ikke jobber som forfatter så klart. Den unge kvinnen har vært arbeidsnarkoman
helt siden mannen hennes døde under første verdenskrig og jobben har til slutt
blitt alt hun bruker tid og krefter på. Hun har til og med offisielt mistet troen
på gud, mest for å forsterke effekten av kampen mot det overnaturlige for leserne,
noe som til slutt har gitt henne et svært bittert syn på livet og lite
forståelse utenifra.
En dag blir Florence konfrontert av den meget
alvorlige Robert Malory (Dominic West). Kostskolen Robert driver ute på landet består
for det meste av foreldreløse barn og har nylig blitt rammet av et mystisk
dødsfall på en av de mer sjenerte elevene. Mistanken ligger på en mystisk
skikkelse som har blitt observert endeløst i det gamle godset av elvene og som
har sneket seg med på utallige skolebilder. Gjenferdet av et lite barn. Selv om
de benekter faktumet for barna er de ansatte på kostskolen bombesikre på at de
alle har sett spøkelset de også, og det er i sammenheng med dette Florence
Cathcart er blitt tilkalt - for å finne svaret.
Florence flytter inn på skolen for å sette
opp utstyret sitt og avsløre narrespillet, men finner selvfølgelig snart ut at
dette slett ikke er noen spøk. Den mistroende kvinnen trekkes nå inn i en
verden hun har benektet hele sitt voksne liv og den eneste veien ut av gåten er
å knekke den en gang for alle, selv hvor kraftig det strider mot bøkene hennes.
Løsningen har dessverre en mengde uforutsigbarheter som gjør det hele
vanskeligere. Kanskje den mystiske, gamle hushjelpen Maud Hill (Imelda Staunton)
vet noe?
Filmens
problemer kommer med rotete manus, litt for tilfeldige tilfeldigheter og en noe
påtvungen tvist helt på slutten.
Uten å røpe for mye føles The Awakening som
to separate filmer morfet inn til én, med et stygt utfall som drar deg ut av
opplevelsen. Det er kjipt å føle seg lurt av en billig tvist når man har nytt
en historie i både første og andre akt. Noen aspekter blir uten mening og andre
blir bare tull og nonsens, forgjeves. Når alt kommer til alt vet man ikke helt
hvordan man skal reagere på hvordan historien utarter seg, overhode ikke med
alle de dumme, ofte store, feilene som oppstår underveis når en ser tilbake på
dem.
Reisen er likevel helt klart av den
psykologiske sorten, som på mange måter får den til å føles som Martin
Scorseses Shutter Island, dog ikke like fantastisk som Shutter Island. Det som
virkelig er kult med The Awakening er at den ofte kan minne om skrekkfilmer fra
70- og 80-tallet - fra den simple tittelen til den klassiske handlingen - og
med ekte grim leverer den de aller fleste skrekk-sekvensene over svært
inntrykksrike øyeblikk, med visse moderne virkemidler selvfølgelig - ofte i
form av småbillige skvettescener, noe jeg ikke alltid er en like stor tilhenger
av.
Til tross for dette, The Awakening er til
for å nytes og det finnes en hel del nytelse her ved siden av de svakere
aspektene. De psykologiske scenene er godt gjennomført og det er kult hvordan
Rebecca Hall blir fanget mer og mer i et fengsel av sin egen tvil, som til
slutt grenser til det sinnsyke.
Rebecca Hall
viser en fantastisk ny side av seg selv som skuespiller i The Awakening og
lever seg skummelt godt inn i rollen som Florence Cathcart, en karakter hun portretterer
rett fra beinmargen. I akkompagnement av den mannlige lederfronten Dominic West
redder hun denne filmen fra nederlag og viser oss hva tvil er, for selv hvor
mye vi som publikum mistenker har vi lite til ingen anelse om hvilke vei
historien vil gå, der det ligger hint til mange forskjellige løsninger på
mysteriet. Tvil er med andre ord en sterk faktor i denne filmen. Vi kan tro,
men kan vi vite?
Jeg må bare nevne en ting, og ikke fordi jeg
er en mannegris, men fordi jeg ikke forsto logikken bak presentasjonen av denne
scenen. Rebecca Hall har nemlig den mest tafatte nakenscenen jeg har sett på
lenge i The Awakening. I denne scenen tar hun et bad, hele tiden fullstendig
tildekket for publikum og tildekket er hun til og med når hun reiser seg opp
fra vannet etterpå. Så fornemmer hun at noen spionerer på henne gjennom nøkkelhullet
og vi får historiens korteste glimt av et nakent bryst, når kameraet raskt
zoomer ned på kroppen hennes, mens hun så og si «poser» mot døra. Ok. Her
kommer det. Hvis de brukte så mye tid og krefter på å dekke henne til i
nakenscenen, hvorfor la de da til dette bittelille fokuserte glimtet, som om
det bare var for å utnytte sjansen i siste liten? Så jeg en halvferdig
sensurert versjon av filmen eller står det i Rebecca Halls kontrakt at hun
gjerne kaster klærne, men bare i et halvt sekund? Unnskyld meg dere, dette virker
bare litt merkelig og når man ser scenen i sin helhet føles det egentlig skikkelig
tilgjort og rart - spesielt når vi finner ut at det faktisk er spøkelsesgutten
som spionerer på henne! Er avtrykket av døde barn interessert i nakne kvinner
som bader?
Jeg fant ingen bilder av selve spøkelset på
google, men det er like greit for dette er det teiteste, dummeste spøkelset jeg
har sett på lenge! Den lille gutten svever rundt med et fordreid uttrykk i
ansiktet, men det ser ikke ut som han lager en grimase, han ser mer ut som et brettet
stykke papir som flyter rundt til skummel musikk med tv-flimmer og alt. Effekten
er slett ikke god og grenser i blant til det latterlige. Det er en spesielt
komisk scene der gjenferdet skremmer livet av en av de ansatte og i denne
scenen kommer bare fjeset til spøkelse inn fra siden, som om det var Looney Tunes
vi så på, i tidenes mest åpenbare dataeffekt. Alle jeg så filmen med lo her, og
det kan vel ikke ha vært meningen?
Når tvisten kommer på slutten blir
gjenferdet i tillegg ennå tåpeligere, men dette må dere bare se selv så jeg
ikke trenger å legge ut om hvorfor og røpe hvordan filmen ender. Nå har jeg vel
ikke skapt noe annet enn dårlig blest for The Awakening så ikke hør på hva jeg
sier. Vel, jeg sa jo masse positivt over her. Arg, jeg er så forvirret! Hva
syns jeg egentlig om denne filmen? Det er faktisk jævli vanskelig å si!
Hvis du er
interessert i en grøssen filmkveld med noen venner så kanskje The Awakening er noe
for deg, for den er faktisk veldig skummel og Rebecca Hall og Dominic West gjør
begge kule rolleprestasjoner. Imelda Stauntons karakter som hushjelpen Maud
Hill blir litt for vag for meg, men hun er mer som en bakgrunnskarakter uansett
så hun er ikke så mye å sippe over i lange trekk, jeg bare føler for å pirke på
dette punktet av kvelden.
Prosent-rangeringen blir ikke på sitt
høyeste denne gangen. Likevel, jeg er så utrolig splittet når det kommer til om
jeg likte The Awakening eller ikke. Jeg må nesten dømme litt kvalitet over
nytelse denne mandagskvelden.
60%
5 more minutes you guys! |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar