fredag 1. juni 2012

Kino: THE AVENGERS


REGI: Joss Whedon
MED: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Tom Hiddleston, Clark Gregg, Cobie Smulders, Stellan Skarsgård, Gwyneth Paltrow og Samuel L. Jackson
GENRE: Action, science-fiction, fantasy
SPILLETID: 143 minutter



Visse saker og ting er adskillig mye vanskeligere enn de trenger å være. Jeg kan med ærlighet innrømme at jeg viker unna 3D. Ikke bare fordi 3D-konversjonene nå til dags ikke er kompetent nok laget til en gang å kalles 3D, men fordi jeg rett og slett ikke gidder mer. Jeg orker ikke mer 3D nå, det holder, hvor lang tid tar det før denne trenden dør? Jeg håper virkelig ikke dette holder på i 3 år til - nå trenger vi en velfortjent 10-års pause snart. For min del passer 3D best som en beskrivelse av dama alle småguttene husker best fra Total Recall.
   Jeg har bare lyst til å gå på kino, sette meg godt til rette og se en film på gamlemåten, uten å bruke briller under forestillingen for å fremkalle en sjaber effekt som egentlig ikke virker ordentlig. Og det kan jeg jo, jeg kan velge å se en film i 2D hvis jeg ønsker det… trodde jeg!
    Det ser ut til at Drammens under 10 år gamle superkino Kino City bare viste The Avengers i 2D de første to ukene, og rakk vi ikke å nyte filmen da, så er det faen ikke mulig å gjøre det heller, for fra nå av går den kun i 3D resten av spilletiden. Jeg og kjæresten min er heldigvis to stae filmpatrioter og tror dere ikke vi måtte dra helt til Asker for å oppleve The Avengers slik en kinofilm skal oppleves? Jo, det måtte vi faktisk. Det kostet penger, det kostet tid og det kostet stress og ennå noen hårtuster på blankskallen min, men vi fikk det nå til og det er jeg glad for, for The Avengers var litt av en opplevelse!



Loki (Tom Hiddleston) har en ondskapsfull plan. Siden vi sist så ham fordømt til en annen galakse i slutten av filmen Thor har Loki klart å samle en hær av morderiske firfisle-aliens med snuta rettet mot vår egen jordklode! Alt han trenger er å teleportere seg til vår verden, få tak i den lysende energikuben tidligere sett i Thor, Captain America: The First Avenger og Iron Man 2 og åpne portalen så den såkalte Chitauri-rasen kan følge etter ham.
   Foran snuta på Nick Fury (Samuel L. Jackson) stjeler han kuben, The Tesseract, og hjernevasker i tillegg en håndfull av Furys menn, blant annet den legendariske bueskytteren Clint Barton (Jeremy Renner) og den svenske vitenskapsmannen Erik Selvig (Stellan Skarsgård). Han er imidlertid ikke forberedt på Nick Furys hemmelige våpen, de såkalte Hevnerne – The Avengers.
   En etter en innhenter han alle sammen, Black Widow, Iron Man, Captain America og Hulken, spilt av Scarlett Johansson, Robert Downey Jr., Chris Evans og Mark Ruffalo. Senere får heltegruppa selskap av den uventede gjesten Thor (Chris Hemsworth), som kaster seg i kampen og svinger hammeren med dem i basketaket mot broren Loki. Clint Barton kommer også til utsetning, nå som superhelten Hawkeye, etter å ha våknet fra den tidligere pålagte forbannelsen.
   Nå må den fargerike gjengen jobbe sammen for å redde New York fra en skare stygge Chitaurier og den norrøne tyrannens trang etter makt. 


Ja, endelig har jeg vært på kino igjen, endelig! Og hvilke film skulle jeg ellers se enn Marvel’s The Avengers, filmen som ser ut til å ha fanget alles oppmerksomhet den siste måneden. Dette er slett ikke rart. The Avengers er akkurat slik en superhelt-film bør være! Den legger fokuset på riktig sted til riktig tid, leverer action, store spektre og til og med strålende humor. Gratulerer Joss Whedon, du har utrettet noe utrolig, du har egenhendig og perfekt kombinert fem filmer andre regissører har laget og klart å gjøre dette til din egen film med din egen stil samtidig. Dette er en inspirerende bragd!
   Ikke bare er hovedkarakterene med kjærlighet konvertert fra de oppbyggende Marvel-filmene, de stjeler showet alle sammen og ikke EN av dem settes i skyggene. Vi elsker dem alle: Den alltid sjarmerende Iron Man, den modige Captain America, den stakkars, traumatiserte Hulken, den stivkledde tordenkrigeren Thor og til og med nykommerne Black Widow, som absolutt var nødvendig ingrediens i denne pølsefesten og Hawkeye, som på alle mulige måter MÅ få sin egen film. Alle filmer trenger litt mer Jeremy Renner og denne skjenker oss drita fulle på den britiske actionhelten, som forhåpentligvis får hakket mer publisitet etter dette.



What pose?



De er et stjernespekket team og sammen drar de til Michael Bay så hardt at han må være maskinkoblet for resten av livet - for The Avengers viser akkurat hvordan er blockbuster av en actionfilm skal være. En popkornfest trenger ikke å være hjernedød i bytte mot finpussede effekter. Den kan ha begge deler, hjerne og 30 minutter lange kampsekvenser.
   Ja, jeg sa det, jeg har faktisk ikke tenkt å klage på effektene i denne filmen, for dataeffekter kan virkelig fungere når de er godt nok laget og brukes på riktig måte. Dataeffekter brukt riktig kan vellykket vise Manhattan rase i ruiner og episke fly-dueller i lufta gjennom New Yorks gater. Det er dette CGI skal brukes til. Hadde The Avengers kommer 30 år før kunne den ikke hatt slike scener, for teknologien var ikke på plass, så dette er riktig sted! Vi kan bruke vår moderne vitenskap til å nyskape filmteknologi der det trengs. Det dataeffekter ikke skal brukes til er ting vi uten problemer kunne gjort uten dem. Ja, jeg snakker til deg Peter Berg. Du bruker ikke mac’en din til å animere en hest i en harmløs sammenheng. Du leier en ekte hest og bruker den i filmen din!
   Vel, for å være helt rettferdig - animasjonen kan selvfølgelig til tider falle litt sammen i The Avengers også. Det har aldri vært lett å skape The Hulk på storskjermen og det blir ikke stort bedre gjort her enn i de forrige to Hulk-filmene. Hulken ser for det meste ut som et X-Box 360-spill og hver gang han slår noen med den store grønne neven sin settes det i gang en rekke åpenbare animasjonsflauser. Likevel, dette er noe av det eneste som faller flatt når det kommer til effektene. Ikke dårlig Joss, slett ikke dårlig.
   Nå mens jeg husker det, det er forresten en annen ting jeg ikke helt forstår med The Hulk. Introduksjonen av den grønne sinnataggen som utløses i Bruce Banner viser at dette ikke er noe han kan kontrollere, når han likevel senere i filmen klarer å styre når han skal vokse seg sur og klarer til og med å kontrollere dette mens han jobber med de andre hevnerne. Hvordan kan han plutselig velge? Gikk jeg glipp av noe? Helt sikkert, for alle andre hull er plastret over så vidt jeg vet.



THE AVENGERS ER:

Tony Stark/Iron Man: Tony Stark er en rappkjefta, styrtrik kjendis med hjerne for teknologiske fordeler. Han putter seg selv i en jerndrakt proppet med hyperavansert MicMac som bare han forstår seg på og bruker denne drakten til å fly rundt og skyte lasere på slemminger. Skikkelig kule greier.
Steve Rodgers/Captain America: Steve Rodgers var bare en liten dataanimert svekling, men dette var før Stanley Tucci begynte å tro på den høye moralen hans og ga gutten en sprøyte som gjorde ham stor og muskuløs. Dessverre ble Captain America lagt i is under en ubeleilig ulykke på 40-tallet og våknet opp flere tiår senere, helt alene i verden. Er det egentlig så rart denne kapteinen er en smule bitter?
Bruce Banner/The Hulk: Denne mannen lider av en svært sjelden sykdom. Jeg tror jeg hadde denne sykdommen en gang i 8. klasse, men jeg kan ikke være for sikker. Når Banners temperament stiger til et visst nivå utvikler denne hyggelige fyren seg til et grønt usannsynlig sterkt monster. Kanskje best å ikke vise denne mannen de nye filmplanene til Kimberly Peirce!
Thor: Thor er den norrøne halvguden folk flest kjenner til her i landet, vel kanskje ikke helt den sammen, men nokså lik! Han er sønn av Odin og bror av Loke, eller, det er helt til han finner ut at Loke faktisk er adoptert. Jeg visste ikke at ordet adoptert i det hele tatt fantes i norrøn mytologi, men det er vel ikke verdt å pirke for hardt i. Thor har dessuten en svært overdådig hammer som bare han kan løfte.
Natasha Romanoff/Black Widow: Denne rødtoppen vil du ikke flørte med på byen! Natasha Romanoff er en topptrent S.H.I.E.L.D.-spion og vet hvor hun skal sparke fra seg, så nå som jeg kjenner til hennes hemmelige identitet bør jeg nok passe på hvor jeg tråkker. Black Widow kan sies å være den mest limiterte hevneren, siden hun må stå på bakken og ikke har noe særegent våpen til å dekke over denne ulempen. Likevel dreper hun en god klase aliens i dette actioneventyret!
Clint Barton/Hawkeye: Hawkeye har derimot et særegent våpen! Han skyter bue med eksplosive piler og denne renessansemannen bommer aldri! Vel, en del ganger, men han treffer som regel de umuligste vinkler. Jeg savner den lilla drakten og håper de inkluderer den i The Avengers 2, eller for guds skyld, en egen film med Jeremy Renner som Hawkeye! Det hadde ikke gjort noe nei.



Jeg aner ikke hva mer jeg kan si. Det er for mye å snakke om rundt The Avengers til at jeg får skrevet ned alt på én gang. Hadde jeg gjort det ville innlegget blitt en overlang liste av komplimenter og repetisjoner av det alle andre allerede har sagt - ja, til og med enda lenger enn den er nå. The Avengers er en tegneseriefilm av natur, med en god start og en fantastisk andre og tredje akt. Dette er alt jeg trenger å si for å få tegneseriefansen til å løpe og se denne filmen, noe som for så vidt er unødvendig, for de har jo selvfølgelig sett den allerede.
   Alle skuespillere gjør sterke rolletolkninger og heltene er de samme som før bortsett fra Hulken som nå spilles av Mark Ruffalo i stedet for Edward Norton. Ruffalo er svært god i The Avengers, men det må være surt for regissør Whedon at han fikk med seg alle, absolutt alle, skuespillerne han trengte fra de andre filmene, unntatt Norton. Det kunne selvsagt vært verre og denne lille forandringen gjorde meg faktisk ingenting. Whedon har til og med sneket inn en liten scene med Harry Dean-Stanton, bare for hyggens skyld!
   Dette prosjektet er egentlig utrolig inspirerende når man stopper og tenker på det. Kevin Feige og resten av Marvel Studios satset penger på 5 filmer som alle skulle bygge opp til The Avengers, 5 filmer! Dette kan enten ansees som en svært modig satsing eller et veldig dumdristig valg, men uansett hva en måtte mene om saken viste resultatet seg som rent gull. Har noen noensinne gjort dette før? Har noen fått pengestøtte og kopirettigheter, tillit og mulighet til å produsere en mengde bakgrunnshistorier og lede dem opp til en felles storfilm basert på klassisk, elsket materiale? Ikke som jeg vet. The Lord of the Rings hadde ikke like mange rettighetsvansker over seg når Peter Jackson allerede eide dem på midten av 90-tallet og Harry Potter-filmene var dømt å selge uansett. Disse filmene var dessuten deler av en serie, ikke opprinnelse-historier som for eksempel X-Men Origins: Wolverine, som Marvel først fikk produsere etter X-Men ble en suksess.
   Det er som om Sylvester Stallone, Jason Statham, Dolph Lundgren, og Jet Li skulle fått hver sin film før The Expendables med målet å bygge opp til The Expendables, noe de aldri i verden hadde fått finansiert av noe filmstudio. Men The Avengers - mildt sagt imponerende. En enkel historie fortalt på best tenkelige måte. Sometimes less is more (Ludwig Mies van der Rohe).
    Jeg var imidlertid ikke klar over at verden ble styrt av en gruppe dresskledde mennesker i et mørkt rom ledet av Powers Booth, men nå vet jeg det altså!
 


Simensen skal gjøre sitt beste for å få opp en uke med materiale denne måneden også, men kan ikke love noe. Likevel, kvalitet over kvantitet. Jeg har planlagt flere anmeldelser fremover og jobber for øyeblikket med tre av dem på en gang, litt her og litt der. En liten tema-idé ligger også og lurer planlagt for neste måned, så om jeg klarer å leve opp til dette blir det fart og leven her inne i sommerferien. Hva for et tema blir i så fall dette? Denne anmeldelsen er jo et godt hint.
   Har dere ikke sett den ennå så for guds egen skyld, løp og se The Avengers før det er for sent. Jeg anbefaler filmen i 2D, men for dere som liker 3D er Drammen stedet! Jeg flytter antagelig til en mindre by til høsten og denne byen har antagelig en mindre kino, forhåpentligvis med mindre 3D-visninger, noe som passer meg midt i blinken. Jeg får antagelig se frem til dette faktumet. Kanskje jeg får flaks hvis jeg sier ordet antagelig mange nok ganger i løpet av en anmeldelse. God helg!









 

Er denne plakaten kul eller er den bare awesome?
  

9 kommentarer:

  1. Den plakaten er veldig kul:) Jeg elsket denne filmen, kjempebra anmeldelse:)

    SvarSlett
  2. "kjempebra anmeldelse" som alltid ;P

    SvarSlett
  3. GI DEN EN 6'ER DIN TULLEBUKK

    SvarSlett
  4. Nå har jeg 6 kommentarer pus! :-)

    SvarSlett
  5. Å herlighet, for en anmeldelse, du likte den kanskje:)) Har Thor, etter å ha lest denne omtalen tror jeg det må bli neste film :))

    SvarSlett
  6. Fantastisk kino-opplevelse! :-) Thor er alright, en underholdende, smålig morsom superheltfilm. :-)

    SvarSlett