REGI: Eva Isaksen
MED: Ingrid Bolsø Berdal, Thorbjørn Harr,
Fridtjof Såheim, Andrea Bræin Hovig, Rolf Kristian Larsen og Rolf Lassgård
GENRE: Drama
"Å gå på tivoli, det er jo for.. friske
sosialt veltilpassa pølsespisere."
Den dristige stasingen De gales hus sammenlignes med klassikere som One Flew Over
the Cuckoo’s Nest og ble promotert og sluppet på kino i
2008.
Da
jeg kjøpte denne filmen gledet jeg meg virkelig til å se den. Alt fra Karin
Fossum boka til det blå coveret og de ellers fargerike karakterene virket appellerende.
Psykiske lidelser er ikke noe å spøke med og det vet denne filmen. Det kan
likevel føles som den sette de "gale" i et galt lys, så dette blir en av mine mer
oppgitte anmeldelser, som består av meg på et mildt sakt oppgitt og irritert
nivå, men likevel prøver jeg å luke ut litt rettferdighet.
Aina (Ingrid
Bolsø Berdal) vandrer hvileløst en kveld, ensom i natten og tomhetsfølelsen og depresjonen blir omsider for mye for henne. Hun kaster seg så hardt hun kan gjennom et
butikkvindu og glasset omringer henne som stjerner. Når Aina våkner opp er hun
på Varden, et mentalsykehus utenfor Oslo der mennesker med forskjellige
diagnoser, men alle med selvmord på tankene, er samlet i avdeling for terapi og for å overkomme lidelsene. Der får hun dele rom med den sjenerte Maria og må delta i gruppemøter,
husmøter og til og med ha kjøkkentjeneste. Dette minner meg jammen om å gå på
internatskole!
Dessverre liker ikke Aina oppholdet på
Varden i det hele tatt og føler en aggresjon uten like mot de ansatte som
prøver å fortelle henne at hun ikke er frisk. Dagen etter forsøker hun igjen å
ta livet av seg, men mislykkes igjen. Den som oftest stabile Odin (Fridtjof
Såheim) kommer henne til hjelp med å fortelle at hun aldri må gi opp og
motiverer henne til å sulte seg sakte i hjel. Kremt, han er vel kanskje ikke
like stabil som jeg kan ha påpekt tidligere.
Lang tid tar det likevel å sulte seg i hjel,
og på denne tiden lærer kanskje Aina et og annet om å akseptere livet på
institusjonen.
De gales hus
er som norske filmer flest. Alt later til at den prøver, men likevel ser den
ikke ut til å prøve i det hele tatt. Venner har fortalt meg at jeg ikke burde
sammenligne norsk film med amerikansk film og jeg svarer: hvorfor ikke? Er det
umulig for en norsk film nå til dags å ligge på likt nivå som alle andre land?
Det ser visst slik ut.
Franske og italienske filmer blir hyllet av
publikum dag ut og dag inn, bare av det faktum at de ser ut og føles som godt
produserte indie-filmer, men er de egentlig så bra? Jeg tror mye av vår
forståelse for talentet forsvinner med språket og de kulturelle forskjellene,
men norsk film er rett opp min gate og ligger dessuten midt i grøten av min
kultur - derfor har jeg ikke tenkt til å forskjellsbehandle noe som helst. Helt
sant er det at enkelte filmsjangre ikke kan dømmes på likt hold, men moderne
norsk film er ikke lenger en av dem. Vi har kommet såpass langt nå.
Fossum-filmatiseringen
snubler rundt overalt hvor den går. Den fremstiller ofte de innlagte på en måte
som får dette stedet til å se ut som en merkelig drøm. Mennesker med diverse
typer lidelser og vrangforestillinger er puttet inn i samme bås for vår
underholdning og sikkerheten er helt elendig, noe som inkluderer flere
drukningsforsøk i tjernet noen minutter unna. Vi har mange artige karakterer å
nyte, men det er iblant vanskelig å se realismen i dem. Jeg vet poenget er å
skape en frodig gjeng av forskjellige individer, men er ikke også poenget å
sette et bilde på virkeligheten?
Den store feilen, dén norsk film alltid gjør,
er selvfølgelig til stede her den også. For enhver norsk film føler trangen til
å ha et psykedelisk stilbilde, noe som resulterer i at den aldri kommer seg
over filmfestivalstadiet. Dataanimerte biter av glass som faller over skjermen
skaper surrealistiske og upassende frekvenser som slett ikke passer i hop med
helheten, samt ser ut til å være lagt på helt til sist, bare for å være tvinge
på produktet et kunstnerisk og sært aspekt. Kjære norsk film, syre passer ikke ALLTID inn! Selv ikke når vi er på
mentalsykehus MÅ syre inkludere i billettprisen! Slutt å gjøre dette med hver jævla film! Det er hverken sjarmerende eller
stilig.
Dessuten er det en sprø fyr på institusjonen
som kan åpne og lukke dører med tankekraft. Igjen, dette passer ikke inn her!
Gah…
Hovedpersonen
Aina er nok så vanskelig å like. Dette er hovedsakelig fordi hun oppfører seg
som en liten drittunge mesteparten av tiden. Klart kan slik oppførsel forsvares
i dette tilfellet, men hun påstår hun aldri har følt seg syk, og
hvordan kan hun og alle rundt henne ha gått glipp av dette når hun oppfører seg
på denne måten? Ville det ikke ha vært åpenbart?
Aina prøver konstant og ta livet av seg
fordi hun føler en tomhet, men likevel hevder hun at hun ikke forstår hvorfor
hun er innlagt. Det hele er til å bli sprø av, kanskje jeg bare burde søke meg
en plass med det samme.
Staben som jobber ved institusjonen er også vanskelig
å like, men her tror jeg det har vært meningen å bruke dette som en symbolsk
faktor. Den ene er periodedranker, den andre er en alvorlig dårlig skuespiller
og den siste en ungkar med cowboyhatt som allerede har lagt an på to av pasientene.
Spesielt denne karakteren går meg på nervene, for et sleipt rasshøl.
De beste rolletolkningene
kommer imidlertid fra noen av de andre innlagte. Fridtjof Såheim spiller den
glupe, men aggressive Odin, som med psykiaterbakgrunn prøver å helbrede de
andre gjennom kalde kommentarer og ironi. Han er en skitten hårete mann som har
gitt opp livet, men likevel utnytter seg av å hjelpe andre, og dette er ganske
vakkert.
Det er også romvenninnen Maria og Maria er
desidert den beste delen av De gales hus, i alle fall frem til karakteren
hennes helt plutselig omskrives totalt midt i filmen. Kanskje er det fordi
Maria minner meg utrolig om ei jente jeg kjenner, eller kanskje det er fordi
hun reflekterer en sjenerthet som alle kan kjenne seg igjen i, men det som er
helt sikkert er at hun er den mest troverdige karakteren jeg har sett i en
norsk film på mange år (frem til manusforfatter Åse Vikene forandrer henne helt
selvfølgelig). Maria er en sosialt tilbakeværende dame, som hater sitt eget vesen
i et hav av dårlig selvtillit og usikkerhet bak et ansikt fult av utslett og
med nesa mot bakken.
Det som plutselig slo meg var at De gales
hus virkelig burde ha handlet om henne, ikke Aina. Maria skulle ha vært
hovedpersonen. Da hadde historien etterlatt et mye sterkere inntrykk og
samtidig gitt oss en unik hovedrolleinntager. Aina er kanskje en slik rolle i boka til
Karin Fossum, men beklageligvis har dette i så fall gått regissør Eva Isaksen
hus forbi.
For å komme
med noen positive ord mot slutten. De gales hus har enkelte utrolig fine scener.
Noen av dem hjertevarmende og andre svært dype og realistiske.
Den beste må sies å være scenen de innlagte
drar på Bagatell i Oslo og spiser en herskapelig middag sammen. Dette er et av de
øyeblikkene som får en til å smile og kan til og med lure frem en tåre i et og
annet øye. Nok en gang, er det utrolig trist at De gales hus aldri ble noe mer,
med flere scener som denne. Med 1 time og 33 minutter på klokka finner filmen
en nok så tilfeldig avslutting, uten å ha noen spesiell grunn for det. Den
kunne sluttet tusen andre steder og det ville ikke ha gjort noen forskjell.
Rulleteksten inneholder forresten en helt
nydelig låt fremført av tidligere Briskeby-vokalist Lise Karlsnes. Låta heter Come
With Me Into The Furnace og den finner du rett over her! Hadde resten av filmen
vært like fin hadde jeg nok favorisert den.
De gales hus
går av med terningkast 3. Jeg vet jeg ga Død snø 3 og at Død snø er i en
kategori som ikke burde stilles samme krav som et drama, men i dette tilfellet
har De gales hus fortjent 3 i sin egen sjanger, uten tvil, så det er et fett!
Les boka i stedet, for den er helt sikkert, i motsetning
til filmen, verdt det.
Snork. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar