onsdag 8. februar 2012

KOMMANDØR TREHOLT & NINJATROPPEN, 2010







REGI: Thomas Cappelen Malling
MED: Mads Ousdal, Jon Øigarden, Linn Stokke, Amund Maarud, Henrik Horge og Trond Viggo Torgersen
GENRE: Action, komedie



"Noen måtte jo snakke med russera, for å finne ut hva som foregår. Nå må dere slutte å tulle, eller så banker vi gørra ut av dere."



Jeg bruker alt for mange penger på film. Det var det jeg fortalte meg selv den fredagen. Likevel var jeg modig nok til å la turen gå innom platekompaniet, bare for å kikke litt. Jeg motsto hver fristelse som sto for øyet og følte meg forholdsvis triumferende før jeg så noe som jaget all fornuft på dør. Et stort hvitt cover dasket meg uhøflig i fjeset og da jeg så opp kunne jeg ikke tro mine egne øyne. Det var en flunkende ny norsk film i hyllen rett foran meg, og den ankom i Big Box VHS-format!
   Filmen hadde jeg hørt om før, den tøysete filmatiseringen av Arne Treholts elleville 80-tallsdager. Dette var en film jeg aldri hadde hatt større planer om å skaffe meg, men det var før den fredagen. Bildet på coveret var nostalgisk illustrert, som fra rett ut av 80-tallet, så det var virkelig ikke et spørsmål hvorvidt jeg måtte ofre min lit til dette kunstverket. Den store VHS’en hadde jeg i hånda før jeg visste ordet av det og det var bare å gå og kjøpe. For hvor ofte finner du en flunkende ny VHS-kassett i hyllene på platekompaniet? Dessuten var dette en film fra Norge og jeg samler på disse.
   Det fulgte dessuten også med en Blu-Ray-disk i boksen, tilfeldig nok. Denne ga jeg bort til en venn!



Ninjaah!



Fraskilt virkeligheten, er filmen basert på regissør Thomas Cappelen Mallings bok Kommandør Arne Treholts Ninjateknikk II – usynlighet i strid 1978 fra 2006, og ikke den sanne historien om landsmannen.


Arne Treholt (Mads Ousdal) er Ninja, oppnevnt av Kong Olav V for å beskytte Norge mot indre splittelse, samt saumfare alle innsjøer etter tegn på russisk ubåtspionasje. Treholt har valgt sin harmonibetonte base på den idylliske Gressholmen ute i Oslofjorden, der han har samlet opp en hel haug med forskjellige dyr og en håndfull artige typer. Her møter vi Humla, Kjettingen, Ragnhild Umbraco, Kusken, Tromsø, Svarte-Per og Han som sover. De har hver og én sin nyttige egenskap og utfyller Ninja-troppen på hver sin måte.
   Treholt ser en stor fremtid for Humla, som han er sikker på er den utvalgte, den nye rettmessige lederen av troppen når han selv skal forlate dem. Humla er dessverre ikke noen særlig god Ninja og holder seg mest til dyrene som han har et kjært forhold til. Kommandøren setter han dermed ut i hard trening og Humla må bite seg i vinterkulda og finne seg i det mesteren har i plan for ham.
   Treholt bitre fiende åpenbarer seg som gründeren Otto Meyer (Jon Øigarden), leder av den CIA-baserte mot-troppen Stay Behind. Stay Behind legger lugubre planer for å opprettholde frykt mot Sovjet i Norge, dette med og utfolde falske terroraksjoner. Nå er det opp til Treholt, Humla og resten av teamet. De må felle Meyer før Meyer feller dem!


Kommandør Treholt og Ninjatroppen er den mest sjarmerende norske filmen jeg har sett på mange, mange år. Den er tullete på en så gjennomført måte at nesten hvert sekund fungerer, under lag på lag av rennende ost. Ikke bare tar den et impossibelt tema og gjør det helhjertet, men den holder seg til dette temaet hele veien, og det er ikke vanlig i dette landet. Norsk film har sjelden eller aldri en retning - det er som regel noe som ødelegger helheten - men ikke her. Kommandør Treholt og Ninjatroppen er langt fra perfekt, men den er akkurat det den er - en hyggelig og absurd 80-minutters film. Kanskje litt kort, men virker aldri forhastet.
   Om jeg skal finne noe negativt å si, bortsett fra den litt korte spilletiden (noe som er sårt vanlig i norsk film), er det den antiklimatiske slutten. Så mye mer kunne ha blitt benyttet her, men i stedet blir tidligere vittigheter utnyttet. Dessuten innser man plutselig (SPOILER-ALERT) at det aldri blir noe stort slag med skikkelig Ninja-action. Ja, jeg vet at ninjaer slår fra skyggende, men dette er ikke akkurat en diskré film, så litt helspendt stjernekasting hadde vel ikke vært for mye å be om.






Filmen bruker en del tradisjonelle effekter og alle som har lest min anmeldelse av The Thing, gud velsigne dere, vet hva jeg synes om overdreven CGI-bruk. I Kommandør Treholt og Ninjatroppen er faktisk leire og modeller et viktig effektelement. Dette bygger seg utrolig godt på filmens uimotståelige sjarm og en setter prikken over i-en på en eiendommelig stil den virkelig har fortjent. VHS-boksen min stempler til og med seg selv som fra 1987. Dette er kjærlighet.
    Mads Ousdal er helmaks som Arne Treholt og lever seg inn i rollen sin med glans og selv om han sloss mot en ganske uinspirerende fiende, klarer vi å se alvoret karakteren Treholt måtte føle. Trond Viggo Torgersen er dessuten utrolig morsom som Kong Olav V. Alt, fra Thomas Cappelen Mallings rollevalg, til regissørens forrykende fantasi tyder på at teamet hadde mye gøy og moro under denne innspillingen. Denne filmen heter forresten Norwegian Ninja i resten av verden og det er jo bare awesome!



Vittig og full av lyseblå gnister går Kommandør Treholt og Ninjatroppen av med ordentlig god kritikk fra min side. En seier for norsk film. Terningkast 5!






 
Shadow-man lurks in the shadows.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar