tirsdag 3. juli 2012

EN MÅNED HOLDT AV TIL SUPERHELT-FILMER LITT UTENOM DET VANLIGE!


En hel måned? Ja, men slett ikke hver dag! Som hintet til i slutten av The Avengers-anmeldelsen min ønsket jeg å ha et tema for hele juli og det temaet skulle egentlig være Marvel-filmer utgitt av Marvel studios, faktisk alle 26 som eksisterer utenom The Avengers og inkludert den nye The Amazing Spider-Man!  
   Dette ble selvfølgelig alt for mye for meg. For det første måtte jeg få tak i alle disse filmene og se dem og for det andre måtte jeg jobbe meg opp nok interesse til å skrive en side eller mer om hver av dem, selv de gudsforlatt elendige eksemplene fra den lange lista. Etter å ha tvunget meg gjennom den australske tv-produksjonen Man-Thing ga jeg opp før jeg hadde begynt. Dette gadd jeg rett og slett ikke å kaste meg inn i. Var det ikke interessant for meg å skrive ville det ikke være interessant for andre å lese heller.
   Men jeg kunne vel finne på et annet superhelt-tema? Selvfølgelig, dette ble planen! Jeg planla først å gjøre dette til en topp 10 liste over mine superhelt-filmer gjennom tidene, men så kom jeg på at jeg allerede har anmeldt Batman Returns - filmen som ville endt på førsteplass. Derfor trengte jeg noe annet. Så kom jeg på dette i stedet, et morsomt lite konsept jeg kunne kose meg litt mer med!



Jeg kommer dessverre ikke til å anmelde Automan i år, men kanskje neste år?



Hva gjør en superhelt-film utradisjonell eller litt utenom det vanlige? Spør du meg kan det være opp til flere ting. Hvordan historien er fortalt, hvordan heltene er portrettert og hvordan filmen taler til publikum er tre viktige punkter. Det kan også være uvanlige helter, uvanlige settinger og uvanlige, merkbare avvik fra den stereotypiske superhelt-malen som stadigvekk hersker i kino-salen.
   Jeg kommer til å ta for meg et par tilfeller fra 80-tallet først, dermed et par tilfeller fra 90-tallet og så opp mot 2000- og 2010-tallet, så får vi se hvor langt jeg kommer før måneden brått er omme. Først ut, en kortlevd tv-serie fra 80-tallet som garantert vil ta deg på senga! Følg med i spenning.




Mvh: Fredrik Simensen




2 kommentarer:

  1. He he jeg elsker superhelt filmer men må innrømme at for meg er de fleste superhelt filmer ganske så like:P

    SvarSlett
  2. Ja, som oftes, men nå skal jeg ta for meg noen litt mer uvanlige tilfeller! :-)

    SvarSlett