Har dere noen
gang sett en fantastisk fengende film og blitt fullstendig gira? Garantert. Dere
har nok alle på et eller annet punkt deretter tenkt - herregud! Jeg må se en film
til nå med en gang, en som føles akkurat som denne! Jeg er i stemningen til å
se Collateral igjen, men jeg så den nettopp, så hvorfor finnes det ikke en
annen film som er rett opp den samme gata som jeg kan slenge inn nå med det
samme? Nei, det skal ikke være lett! Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste
som har vært i denne situasjonen, og i mange tilfeller kan man komme veldig
nær.
Disse er imidlertid ikke alltid like lette å
finne. En skulle tro det lett gikk an å finne en taxi-film med samme feeling
som Collateral, men Collateral er et vanskelig mesterverk å følge opp. Det er
likevel mulig å oppdrive mange filmer med mye av den samme stilen, den samme handlingen
og de samme skuespillerne. Noen ganger hjelper det også å lete opp tidligere
filmer av den bestemte regissøren.
I dag skal jeg hjelpe dere med noen
forskjellige eksempler fra forskjellige sjangre, også skal jeg utelate
oppfølgere, som ofte er den letteste ruta å gå når man ønsker seg mer av det
samme. 10 eksempler for å være nøyaktig!
10. BACKDRAFT / FREQUENCY
Selv om
Frequency er hakket mer overnaturlig enn Backdraft føles filmene veldig like i
tone og begge filmene har brannmenn i sentrale roller, Kurt Russell og Dennis
Quaid. Dette er ikke en perfekt double feature, men det er jammen ikke vanskelig
å gli over fra film til film heller. Dessuten er Shawn Doyle awesome!
9. NIGHTMARE CITY / HELL OF THE LIVING DEAD
To billige
zombie-filmer fra Italia, hver med sin egen uforglemmelige stil. Nightmare City var den første italienske
skrekkfilmen jeg noensinne så og Hell of the Living Dead var den første Bruno
Mattei-filmen jeg kjøpte på dvd. Dette gir begge grøsserne en spesiell plass i
hjertet mitt, og de er ikke så dumme å spille etter hverandre i et maraton
heller! God underholdning, gode filmer, blod og gørr.
8. GHOST TOWN / 50/50
Begge
filmene handler om å dø og begge tar døden med en klype humor, dog den første
mer enn den andre. Ghost Town og 50/50 er to hyggelige, likevel triste,
komedier om døden du ikke bør gå glipp av. Se dem gjerne etter hverandre den
samme kvelden, for døden blir hverken lystigere eller mer hjertevarmende enn
dette!
7. THE FRENCH CONNECTION / THE SEVEN-UPS
Hvordan skal
man følge opp en klassiker som The French Connection? Jeg har alltid hørt at The
Seven-Ups er veien å gå! Begge to er tidlige 70-tallsfilmer med biljakt og
narkolanging. I tillegg har begge Roy Scheider i seg, noe som sjelden går galt
på et heftighetsnivå mellom 1 og 10.
Jeg har imidlertid aldri sett The Seven-Ups,
når den nærmest er umulig å oppfinne her til lands, så jeg snakker ikke fra
egen erfaring på akkurat dette punktet. Nå skal det sies at jeg har jævli lyst,
for The Seven-Ups er en av filmene jeg ønsker meg mer enn noe annet! Hva kan
jeg si? Jeg elsker The French Connection og vil ha mer. Jaja, jeg vet om French
Connection II, den har sine øyeblikk. Rop ut om dere sitter på en kopi av The
Seven-Ups! Hver så snill!
6. THE ENTITIY / THE CHANGELING
1983’s The
Entity er en av de råeste sleazy spøkelsesfilmene noensinne! Den handler om et
spøkelse litt mer perverst enn spøkelser flest, men er på ingen måte komisk i
det hele tatt. En nervepirrende og fantastisk grøsser som uten tvil kommer til
å få hårene på ryggen til å reise seg, og en film jeg virkelig elsker. The
Entity er imidlertid en film som ikke har noen partner. Det finnes ingen film
som kan føles som The Entity.
Derfor har jeg heller valgt å dra frem en
annen spøkelsesfilm fra samme periode, nemlig The Changeling fra 1980. The
Changeling er ikke en perfekt makker for The Entity, men den er creepy på mange
av de samme måtene og drar deg fort inn i sin overnaturlige leirbålhistorie.
Når man ikke kommer nærme nok må man bare sette på noe annet som rocker for å
glemme sorgene og The Changeling rocker!
5. SUPERBAD / ROLE MODELS
Jeg elsker
disse filmene! Når det kommer til ungdomskomedier fra 2000-tallet blir det ikke
mye bedre enn Superbad og Role Models, to filmer jeg må anbefale på det
sterkeste til alle som leter etter noe som er så feel-good og komisk på en gang
at ørene faller av. Superbad er helt klart den beste, morsomste og varmeste av
de to, men Role Models er virkelig noe for seg selv den også, og har ikke fått
minst like mye oppmerksomhet, eller i det hele tatt, oppmerksomheten den
fortjener i en verden der komedier ikke egentlig er så morsomme lenger.
Jeg
anbefaler også Knocked Up som bare aldri kommer til å gå av moten for meg!
4. DREDD / THE RAID: REDEMPTION
Dredd og The
Raid: Redemption har tilsynelatende ganske like plot, når begge to handler om
en narko-bygning som blir infiltrert av loven og utvikler seg til at loven blir
sperret inne mens hele bygningen leter etter dem. Videre går ting i vidt forskjellige
retninger, men på sin egen fantastiske måte. I Dredd er Karl Urban ene og alene
rompesparkende badass på alle tenkelige måter, mens The Raid funger mer som en
ultimat mash-up av knuste bein og perfekt koreografert slåssing og kamp-sport.
Konklusjon: Dredd og The Raid er knakende
god underholdning hver for seg, men spesielt etter hverandre en slapp
søndagskveld. Hold dere fast, for denne søndagskvelden kommer dere til å kjenne
i nakken dagen derpå!
3. CONAN THE DESTROYER / RED SONJA
Ingen ser ut
til å like hverken Conan the Destroyer eller Red Sonja, og nok en gang står jeg
uforstående på sidelinjen.
Conan The Destroyer er ikke i nærheten så
god som Conan the Barbarian, men hva så? Den er god på sin egen måte, som
cheesy underholdning med likbare karakterer og eventyr og spenning. Ved siden
av Conan er Red Sonja en av de eneste filmene jeg aldri har hørt NOEN - og da
mener jeg NOEN - si noe godt om. Hva kan jeg si, jeg elsker denne filmen så
jævli høyt! Ja, jeg sa det. Red Sonja er antagelig den mest undervurderte
cheesy 80-tallsfilmen i hele verden og med spennende eventyr, kule spesialeffekter
og en rødhåret Brigitte Nielsen som svinger sverdet er den ingenting annet enn
fantastisk for akkurat det den er. Jeg oppkalte bassgitaren min etter Red
Sonja!
Nå må folk lure på hvorfor jeg rådfører to
eksempler som tydeligvis ingen har lyst å se uansett. Vel, jeg oppfordrer dere!
I en verden der Michael Bay faktisk klarer å opprettholde en karriere uten
problemer syns jeg ikke det er for mye å be om. Man kan nok si hva man vil om
alle filmer, men ingen kan si at Conan the Destroyer og Red Sonja ikke går
sammen som hanske og hånd! Kanskje fordi de begge er regissert av Richard Fleischer?
2. MEMENTO / THE MACHINIST
Jeg digger Christopher
Nolans Memento! Jeg kan dessverre ikke si det samme om The Machinist, selv om
jeg synes filmen er hypnotisk og flyter godt. Jeg er til og med en av dem som
ikke lar meg imponere av prestasjonen til Christian Bale, selv om han gikk ned
30 kilo for å se ut som om samvittigheten hadde spist ham opp. Symbolikk kan
være kult og psykedelia kan være kult det også, men når det kommer til en
avgjørelse mellom Memento og The Machinist er det ingen tvil om hvilken som
gjør det best i sjangeren. Likevel er det en ensidig og dyster tomhet som får
de to filmene til å passe riktig godt stilmessig sammen. En ting er sikkert, de
føles som om de begge kunne bidratt i å skape et riktig deprimerende maraton.
1. BRAVEHEART / THE PATRIOT
I 1995 lagde
Mel Gibson Braveheart, en ganske mistolket historisk film basert på William Wallace,
den høylandske legenden som bidro i kampen for å frigjøre Skottland fra Englands
jerngrep. Selv om William Wallace slett ikke var helten Mel Gibson fikk ham til
å se ut som er filmen for det meste en solid komponert middelalder-epic fra
90-tallet - som utvilsomt var en av mine absolutte favoritter som liten gutt!
I 2000 lagde Roland Emmerich en annen film
med Mel Gibson som ligner mer enn bare veldig på Braveheart, The Patriot. The
Patriot er sannsynligvis Emmerichs beste film noensinne, selv om jeg egentlig
liker de fleste filmene han lagde før i tiden, men dette er ikke poenget, for
jeg satt ikke filmene på første plass på grunnlag av kvalitet. Det som virkelig
er morsomt, og slående, er hvor nøyaktig den følger Braveheart i både struktur
og sjel. Begge er filmer der Mel Gibson blir fratatt noen han elsker og som
resultat starter en rebellerende bande for å hevne seg og ta kampen i sine egne
hender. Begge to er nærmere tre timer lange og selv om de er satt i to
forskjellige tidsepoker er de så å si den samme filmen! Jeg kødder ikke, det er
så mange små og store likheter underveis her!
Jeg liker begge to selv om Braveheart er den
mest sentimentale og nostalgiske for meg, men jeg kan ikke benekte dette
faktumet: nærmere kommer du ikke! Nettopp. Med mindre du setter på oppfølgeren
kommer du ikke nærmere enn Braveheart og The Patriot. De er det perfekte par,
selv om det utgjør 6 lange timer foran skjermen!
Jeg håper
denne listen var behjelpelig, selv om den dekker svært lite areal i et hav av
forskjellige filmer. Kanskje jeg skulle laget en liste til senere for å slå ut
veggene litt mer? Vi får se, vi får se.
Perfekt Triple Feature! |
Perfekte Filmer å se rett etter hverandre :)
SvarSlettIkkesant!
SvarSlett