lørdag 6. april 2013

The Lords of Salem Trailer






REGI: Rob Zombie
MED: Sheri Moon Zombie, Bruce Davison, 
Jeff Daniel Phillips, Ken Foree, Patricia Quinn, 
Meg Foster og Dee Wallace
PREMIERE: 19 april 2013




Uh, The Lords of Salem, en ny satanistisk sekt-film av Rob Zombie, endelig med Zombies kone Sheri Moon i hovedrollen. Jeg er interessert, men samtidig ikke. La meg forklare nærmere hvorfor.



I sin helhet er Rob Zombies filmografi alt annet enn imponerende. Siden 2002 har han servert oss halveise prosjekter som House of 1000 Corpses, samt Halloween-remakene, og dette har for all del vært filmer med høy ambisjon og kule elementer, men som dessverre bare faller pladask i sin egen felle - referanse over konsistens. House of a 1000 Corpses føles ut som The Texas Chain Saw Massacre og The Hills Have Eyes kombinert med en epileptisk death metal-musikkvideo. Jeg har imidlertid ikke så mye imot remaken av Halloween - kanskje jeg er partisk fordi den spiller Rush på soundtracket. Likevel er det ingenting spesielt med den, og den har deler i seg som både er umotiverte og totalt unødvendige. Mediokert, kjipt, uten mening. Jeg ser ikke egentlig vitsen med å lage en remake av en 70-tallsfilm hvis den bare skal være en hyllest til 70-tallet. Gjør noe nytt for faen! 








På den andre siden har Rob Zombie gitt oss The Devils Rejects, en film så god at jeg blir varm i trusa bare av å tenke på den! Og dette er ikke en hyggelig film! Å nei! Men det er en ekstremt bra en, som fungerer perfekt for akkurat hva den er. Selv om jeg like så godt kunne vært utenom de andre filmene til Rob Zombie er The Devils Rejects mesterverket som beviser at denne skjeggete regissøren kan gjøre det hele godt igjen. Dette er grunnen til at jeg ikke aner hva jeg skal tro om The Lords of Salem. Hva skal jeg forvente meg? En shabby hyllest til 70-tallets djevelfilmer med tunga i kinnet og masse svart humor, eller et referanserikt og umotivert makkverk som ikke fungerer som en helhet? Jeg vet ikke. Jeg tror jeg bare må se selv for å kunne dømme den riktig. Det samme gjelder nok for de fleste filmer, blant annet den animerte Rob Zombie-filmen The Haunted World of El Superbeasto, som jeg heller ikke har sett og som jeg ikke aner hva i hælvete jeg skal tro om. Dessuten har han også regissert en episode av CSI: Miami som jeg ikke har sett og som jeg helt sikkert ikke trenger å se. Uansett! 19. april braker det i alle fall løs med The Lords of Salem!



The House of the Devil er forresten en perfekt hyllest til 70-tallets djeveldyrkerfilmer, om noen er interessert. Den er regissert av Ti West, en ung mann som virkelig vet hva han driver med når det kommer til litt hyllest, men mest originalitet. God helg!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar