REGI: Francis Ford Coppola
MED: Val Kilmer, Bruce Dern, Elle Fanning,
Joanne
Whalley, Ben Chaplin,
David Paymer og Tom Waits
GENRE: Grøsser, thriller
SPILLETID: 90 minutter
Da jeg hørte
at Twixt var på vei til det norske dvd-markedet måtte jeg ha tak i den med en
eneste gang. Ikke fordi Francis Ford Coppola sto for manuset og regien, ikke fordi
jeg elsker moderne vampyrfilmer (hah), men fordi Twixt inkluderer selveste Val
Kilmer, i hovedrollen i en gotisk skrekk-thriller! Et faktum jeg ikke kunne la
være å glise bredt av! Denne filmens kritiske prosent på Rotten Tomatoes kunne
ha ligget på hvilke som helst nummer og jeg måtte fremdeles fått fingrene i
den. Hvorfor?
Fordi Val Kilmer var en av de kuleste gutta
i hele verden på 90-tallet. Som Jim Morrisson, Elvis Presley, Doc Holliday og
ja, til og med som selvutnevnt helgen i den notoriske spillefilmversjonen av
The Saint fra 1997. Dessverre har Val Kilmer forfalt som skuespiller sammen med
den evige ungdommen Hollywood som regel ser ut til å ha. Mannen som spilte
flaggermusen etter Michael Keaton har blitt fordømt til en verden ute av
rampelyset, med småroller i både spillefilmer og tv-serier og har til alles
sjokk lagt på seg ytterligere 30 kilo i midtlivs-vekt. Jeg vet ikke om det var
American Dad eller Family Guy som nylig vitset om at Val Kilmer gradvis
forvandler seg til et gresskar, men jeg ser utvilsomt likheten mellom de to
livsformene.
Dog! Jeg kom ikke hit for å rakke ned på Val
Kilmer, ikke i det hele tatt - tvert imot. Akkurat som jeg beundrer Billy Zane
for ikke å bruke tupé beundrer jeg Val Kilmer for å innse at han ikke lenger er
i 30-årene. Skuespillere blir eldre og skuespillere utvikler seg, akkurat som
alle andre mennesker gjør i resten av vår levende verden. Hva så? Val Kilmer
har karisma til de grader og nå om dagen betaler jeg for enhver film med Kilmer
på coveret, selv om jeg innerst inne vet han sjelden spiller store roller i dem.
Twixt er imidlertid annerledes, noe som åpenbarte seg for meg etter å ha lest
iherdig om filmen på internett - for i Twixt spiller Val Kilmer hovedrollen som
langhåret, alkoholisert skrekkforfatter og han er med i alle scenene også! Dette
føltes rett og slett legendarisk for meg. Jeg forventet ikke noe mesterverk,
men jeg forventet 80 mesterlige minutter med Val Kilmer, og det fikk jeg i pose
og sekk.
Etter et nok
så cheesy og totalt unødvendig narrativ (av ingen andre ringere enn en ukreditert
Tom Waits!), møter vi Hall Baltimore (Val Kilmer), en skranten forfatter av billige
hekseromaner som ankommer en vakker landsby for boksignering, bare for å innse
at byen faktisk ikke har noen bokhandel. Han blir i stedet henvist til en
jernvarehandel der han brydd setter opp bøkene sine og venter på at folk skal
komme. Den enste som noensinne dukker opp er den energiske sheriffen Bobby
LaGrange (Bruce Dern), som egentlig bare har lyst til å kollaborere et
forfatterprosjekt med Baltimore for å tjene penger på navnet hans, ut ifra et
konsept han mistenker finner sted i landsbyen. Et vampyr-konsept!
Baltimore vifter først vekk den irriterende LaGrange,
men innser snart at det skjer mystiske ting i byen etter han motvillig blir med
sheriffen til politistasjonen, der det ligger ei ung jente på lik-bordet med en
stake gjennom brystet. Etter en hard natt på flaska har Baltimore en
Coppola-sert, visuell drøm om jenta (Elle Fanning) som kaller seg V. der
forfatteren finner mer inspirasjon enn han har hatt på mange år. Når kona truer
med å selge et sjeldent mesterverk fra samlingen hans på grunn av økonomiske
årsaker over Skype neste dag, bestemmer Baltimore seg for å bli i byen å skrive
historien, selv om han helst ser til å gjøre det uten sheriffen som
medkomponist. Han overtaler agenten Sam (David Paymer) om å sende pengene på
forskudd og setter opp Mac-en på koffertbordet med en flaske vin og opptil flere
pakker Beef Jerky.
Drømmenes verden kommer tilbake og vi blir
dratt ned i et uvirkelig mysterium. Et mysterium som snart skal vise seg å være
virkeligere enn virkeligheten selv.
Shut up Poe! |
Francis Ford
Coppola er ute og kjører om dagen. Den innflytelsesrike regissøren som aldri
kunne gjøre noe feil mistet draget fullstendig med filmer som Jack og i nyere
tid kunstfloppen Youth Without Youth og den oppblåste festivalsuksessen Tetro.
Likevel tror jeg det kan være en vei tilbake for Coppola, hvis han bare får
huet ut av ræva og innser at han ikke har laget et mesterverk siden midten av
80-tallet. Merkelig som Twixt er, har den likevel potensiale til å være en
svært god thriller og jeg ble sårt sittende og rette opp tekniske feil i hodet
under store deler av spilletiden. Og hvis jeg, som aldri har regissert et
mesterverk i hele mitt liv, ikke en gang i mine villeste drømmer, klarer å
rette opp feilene og finne bedre løsninger på struktur og redigering i en film
enn Francis Ford Coppola, bør dette være bevis nok for at mannen enten må gi
seg selv et realt spark i skinnleggen eller bare legge opp filmkarrieren før
han blir en vandrevits.
Dog! Tro det eller ei - jeg kom ikke hit for
å rakke ned på Francis Ford Coppola heller, vel, kanskje litt, men ikke så mye
som jeg kunne ha gjort. Jeg tror Coppola bevist prøvde å gjøre denne filmen
merkelig og ulogisk, med det visuelle, drømmende som tema, han bare visste ikke
hvordan han skulle gjøre det. Noe har han i alle fall gjort riktig, for Twixt,
snodig og hullete som den er, har mye som går for seg. Til en noe tåpelig,
upraktisk spøkelseshistorie med vampyrer å være, bringer den ut en moderne
b-film-aktig sjarm som jeg ikke har sett på mange år, nærmere sagt, en sjarm
jeg ikke har sett siden 2003’s Dreamcatcher. Jeg har aldri noensinne hatt
planer om å hylle Dreamcatcher som en god film i noen som helst grad, men jeg
må innrømme at den gledet meg på en koselig måte, til tross for å være så dum
som den er, og det samme gjorde Twixt - bare dobbelt så bra.
Filmen har en mektig atmosfære over seg og
leker med bilder og psykedeliske drømmer på en riktig tilfredsstillende måte, i
alle fall mesteparten av tiden. Bortsett fra en latterlig fullmåne med Edgar
Allan Poes fjes fungerer det meste ganske så bra i sovende tilstand og setter
en stemning som er dømt til å få deg i det rette melankolske humøret til å nyte
en film som denne, og hvilken bedre handling en skjønnhet og død? Det er i
tillegg mye lettere å tilgi at noe er litt tåpelig når man vet at scenen finner
sted i en drøm, så her er det rom for unnskyldninger i fleng. Så kommer jeg til
hva som faller i stykker som et korthus under en tornado - og dette kan ikke
unnskyldes like lett.
For grunnen til at Coppolas konsept, med
vilje merkelig eller ei, ikke levde opp til seg selv, kommer av for lite tid i
tenkeboksen og kanskje en noe rushet produksjonsjobb. Gir jeg mening ennå?
Neppe. Hele greia med det sju-kantede
klokketårnet der alle klokkene er stilt tilfeldig, slik at ingen i byen
noensinne vet hva tiden er, falt helt flatt for meg, for jeg aner ikke hva det
skulle bety. Kan det være fordi jeg ikke er kunstnerisk nok? Var alt sammen
bare en drøm? Nei, det var ikke en drøm, derfor fungerer det ikke! Kan det være
fordi Val Kilmers karakter begynner å bli miste forstanden? Vi får aldri gode
hint om dette. Shutter Island, til og med The Awakening, visste når den skulle
hinte om noe slikt for publikum! Hadde klokketårnet, som i seg selv ser ut som
er en uvirkelig oppfinnelse, vært et element som bare fantes i drømmeverdenen
hadde det vært kult, ikke i filmens virkelighet! Dette aspektet av Twixt er et
utilgivelig rot. Jeg tror du prøvde å si mer enn du hadde plass til i en 80 minutter
lang skrekkfilm Coppola. Enten fullfører du gåtene, eller så utelater du dem.
Det burde ikke egentlig være noen mellomting. I alle fall ikke når den på ingen
måte symboliserer noe relevant, ingenting jeg klarte å fange opp. Igjen, dette
kunne fungert, hadde det blitt forklart bedre. Et sju-kantet klokketårn er jo
en ganske kul konstruksjon i første omgang! Gir jeg mening nå? Ja!
Shut up Fanning! |
Val Kilmer,
Val Kilmer, Val Kilmer…
Over til noe mer positivt, Val Kilmer er
fantastisk i denne filmen! Han er morsom, dramatisk, eksentrisk, mistenksom og
patetisk, alt på en gang og med skyhøy troverdighet. Man skulle ikke tro det
var mulig for en skuespiller som Kilmer å falle ned i obskuriteten, men jeg
tror stjerneglemselen bare har gjort ham sterkere, for han har ikke sluttet å
prøve og han prøver ikke for hardt heller. Val Kilmer bare er, og det han er,
er ingenting annet enn rent gull! Fra vittige samtaler med den skrullete Bruce
Dern som sheriff LaGrange til sin ensomme, personlige parodi på en homofil,
afroamerikansk basketballspiller fra 60-tallet på fylla. Ja, Kilmer er virkelig
en moroklump i denne filmen!
Det dramatiske karaktermaterialet er likevel
det han leverer aller best i Twixt. Minnene om datteren som tragisk døde i en
båtulykke mens Kilmer lå og sov med flaska i hånda hjemsøker han for resten av
livet og har brutt ham ned til et vrak av en mislykket skribent. Alt dette
forteller han Edgar Allan Poe i en drøm, for Poe er kilden til alle hans
mareritt og kilden til all hans inspirasjon samtidig. Jeg kan ikke annet enn å
respektere Francis Ford Coppola for dette, for Kilmers følelser viser helt
klart et speilbilde av Coppolas eget forhold til døden og til Poe. Teknisk sterkt
og helt klart et følelsesmessig klimaks.
Francis Ford Coppola, jeg håper du kommer
tilbake til deg selv igjen hvis jeg gir filmen din en positiv omtale, og bare
fordi filmen er et steg tilbake på rett vei. Val Kilmer, jeg håper du får
skuespillerkarrieren din tilbake. Det trenger ikke å være mainstream Hollywood
for å glede, så lenge du er med i filmen mer enn 20 minutter av spilletiden.
Alt i alt,
hva synes jeg om Twixt? Jeg vet ikke hvorfor den heter Twixt, jeg vet ikke
engang hva Twixt betyr, bortsett fra at det er et urelatert brettspill som
heter det samme, og jeg kommer sikkert aldri til å søke det opp heller. Det jeg
vet er at jeg likte berg-og-dalbanen alt i alt, selv om det var en del rust i
skinnene.
Twixt er ikke mesterlig, men den har høye ambisjoner,
magiske drømmer og Val Kilmer på tronen, tjukk, men i toppform.
68%
denne så eg for ikkje så lenge siden, og likte den veldig godt selv om det er litt utenfor min sjanger :)
SvarSlettflott blogg du har :)
Godt å høre at flere enn meg fant denne sjenerte lille filmen! :-) Takk takk!
SvarSlett