fredag 28. desember 2012

DVD-raid: HANNA







REGI: Joe Wright
MED: Saoirse Ronan, Eric Bana, 
Cate Blanchett, Tom Hollander, 
Martin Wuttke, Jason Flemyng og
Olivia Williams
GENRE: Thriller
SPILLETID: 110 minutter




Jeg tenkte å anmelde en julefilm i slutten av denne måneden og det ble ikke lett å velge ut hvilke film det skulle være. Jeg vurderte blant annet National Lampoon’s Christmas Vacation, julefavoritten Flåklypa og Die Hard, men der noen av dem var vanskelige å snakke om var det andre av dem jeg ikke orket å sette på heller. Jeg var rett og slett ikke i humør til det. Det ble derfor Hanna i stedet. Hanna er ikke en julefilm, men den har masse snø i de første 15 minuttene!
   Jeg har fått denne Hanna anbefalt en rekke ganger og når jeg endelig kjøpte den tok det meg selvfølgelig en god stund før jeg klarte å rote meg til å sette inn disken! Her om dagen trengte jeg imidlertid en motiverende godfilm å anmelde, og hva annet kan jeg si enn at jeg koste meg skikkelig med Hanna!






Hanna (Saoirse Ronan) bor langt oppi Finlands snødekkede ødemark med faren Erik (Eric Bana). Selv om begge er tyskere snakker de gebrokken engelsk, men det er likevel avslørt at det eksisterer en mengde andre språk i dette universet ettersom Hanna kan snakke 4 av dem.
   Språklære er ikke det eneste Erik har trent opp Hanna i. Han har trent henne som leiemorder også! Motivet er at hun skal drepe den blodtørstige CIA-agenten Marissa Wiegler (Cate Blanchett), som skjøt Hannas mor når hun var 2 år gammel. Det virkelige målet var Hanna selv, som har en ukjent, mørk fortid. Dette gjør Erik til en skikkelig kjærlig far, som sender datteren på husmalingsjobb i Tyskland der han selv skal møte henne når tiden er inne. De setter på sitt eget radarsignal og signaliserer Marissa om hvor de befinner seg, som trussel. Så er jakten i gang og det later til å bli en ellevill katt og mus lek ulik de fleste andre jeg har sett på en stund!
   Det blir selvfølgelig komplikasjoner på veien og mysteriet Hanna ser ut til å gå dypere enn tidligere ventet, nesten på en Jason Bourne-måte. Hva er hemmeligheten? Finn det ut på egenhånd.
 





Hannas første scene er fantastisk bra komponert, men deretter dalte ting litt nedover for meg i startsfasen. Dialogen var merkelig forhastet og det som kunne vært en veldig god og hyggelig sekvens gikk faktisk litt i vasken. Jeg forsto også fort at det var deler av historien publikum ikke var ment å vite ennå, og ikke på en måte der spenningen ved å finne det ut ventet, men mer på en måte der jeg følte jeg hadde gått glipp av noe mens jeg var på do. Dette resulterer i en ganske døll fasit når knutene endelig løses opp i slutten av filmen, for ikke å si farlig forutsigbar. Joe Wright burde fokusert mer på en vanntett løsning, eller kanskje bare røpt hva det hele dreier seg om med en gang, så det derfor ikke ville vært like skuffende når det opplagte svaret kommer til slutt.
   Når Hanna etter 15 minutter blir tatt til fange av Marissa Wiegler tar filmen seg opp. Her byttes dialogen ut med spenning og stil - som kanskje noen ganger er litt for stilfull for filmens eget beste - og baserer seg egentlig mest på hvor kick-ass awesome hovedrolleinntageren er, og hvordan hun møter en ny verden av teknologi, musikk og mennesker. Filmen har også en solid rekke bi-skuespillere som redder mye av manuset, inkludert mannen som spiller Hitler i Inglourious Basterds.
   Tom Hollander er forresten skikkelig skummel som leiemorderen Isaacs! Han plystrer støtt på en pen, men ukomfortabel melodi og vi vet han i tillegg er en pedofil voldtektsmann som jakter etter den 15 år gamle Hanna! Over han troner Cate Blanchet som skurk nummer 1, Marissa Wiegler. Blanchet er det største navnet på rollelista og gjør en god jobb som steinkald tispe, dog, hun er langt fra favorittkarakteren min.


Eric Bana, kom igjen! Hvem liker ikke Eric Bana? Eric Bana eier! Action-stjernen spilte sammen med en gjeng komikere i Judd Apatows Funny People og han var fremdeles den morsomste delen av hele filmen. Ja, Eric Bana er alltid en artig jævel, men i en anmeldelse av filmen Hanna må jeg selvfølgelig bruke mest tid på å snakke om tittelkarakteren, spilt av den unge, irske skuespillerinnen Saoirse Ronan.
   For Saoirse Ronan er strålende som Hanna! Herregud! Ronan ble bare nominert til én eneste pris og hun fortjener så utrolig mye mer for denne rollen. Det ville vært lett å gjøre Hanna til en uinteressant karakter, med tanke på store deler av dialogen og karakteroppbygningen i filmen, men Ronan legger så mye styrke og sjel inn i karakteren Hanna at hun rettmessig stjeler hjertene til alt og alle. Vi føler for Hanna som vi føler for Saoirse Ronan som ga henne liv.
   Jeg får også inntrykket at hun gjør mange av stuntene sine selv og at hun på sin egen måte faktisk er litt som Hanna. Jeg vet ikke hvorfor, jeg bare liker å tro det! Jeg har hverken sett intervjuer med Ronan eller sett henne i andre filmer, så jeg skal ikke si noe for sikkert. Det jeg kan si for sikkert er at Hanna er verdt å sjekke ut!



Er filmen perfekt? Absolutt ikke, den har en del hull, men hva så? Hanna handler ikke bare om det menneskelige og historietunge aspektet. Den handler også om det underholdende og kule med en 15 år gammel jente som knekker nakker og skyter folk med pil og bue! Liker du ikke DET så er du en kald jævel!
   Jeg anbefaler derfor Hanna til alt og alle, som spennende underholdning fremfor følelsesladd drama med indie-soundtrack og roterende kameravinkler. 




77%







Avada kadavravra...vra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar