REGI: James Glickenhaus
MED: Peter Weller, Sam Elliott, Patricia Charbonneau, Richard Brooks og Blanche
Baker
REGI: Action, drama
“An overworked lawyer. An Undercover cop. In a city where everyone is for sale… They’re the best money can’t
buy.”
James Glickenhaus. Mannen var et sagnomsust geni som
dessverre forsvant sporløst fra søkelyset på midten av 90-tallet og dette er synd, så
synd, for Glickenhaus er teknikker for alt det er verdt og er det noe han vet,
så er det hvordan en god politifilm skal lages. Med sin kommersielle
braksuksess The Exterminator i 1980 bygget han seg tidlig opp et rykte som en
av de mer visuelt geniale filmregissørene i vår livstid, noe som vondt kan
fornektes ser man det fantastiske resultatet. Nå for dagen jobber eks-regissøren med å bygge
seg opp en garasjesamling med stilrike, svindyre biler, men han bygger også stadig
opp en større fanbase i en kultverden som vokser mer og mer for hver dag som
går. Jim, enten du vet det eller ikke, du er savnet!
Når det kommer til James Glickenhaus’ Shakedown, er den en av de mest sleazy, utspekulerte
korrupte 80-tallsperlene du finner og for alle som lengter etter noe originalt
i det klisjerike politifilmstøvet, se hitover!
Roland
Dalton sitter på sitt endelige juridiske oppdrag som advokat, før han skal
trekke seg tilbake til Jimmy Hendrix og hjemmelaget appelsinjuice. Den
afroamerikanske narkolangeren Michael Jones er tiltalt for det brutale mordet
på en sivil politimann, men alt sikter til at det er ugler i mosen, så Dalton
har neppe planer om å gi seg før han står igjen med sin siste seier, uansett
hva det måtte koste ham.
Hjemme er Dalton en misforstått og ulykkelig
mann med stadig voksende samlivsproblemer, som forloveden ikke engang enser, og
saken blir ikke noe bedre når advokatens gamle flamme, Susan Cantrell (Patricia
Charbonneau), dukker opp i domstolen som representant for den andre siden av
saken. Spontan og eventyrlysten låser han seg inn i dommens maniske mønster, i
en egen verden der han slipper å tenke på noe av det dystre der hjemme. Han lever dette livet til sitt fulle.
Samtidig følger vi den avdankede politimannen
Richie Marks, som så godt som bor på en nattåpen grindhouse-kino der han sover
noen timer hver kveld og bruker det offentlig toalettet til å stelle seg på
verdens minst engasjerte måte. Marks er en hardbanka råtass som kaster seg over
hver eneste luguber oppgave og slår seg til slutt sammen med den gamle vennen Roland
Dalton når det korrupte politiet begynner å vise åpenbare tegn til uhengivelse. Partnerne må ta saken i egne hender for å få fingrene i beviset Daltons trenger for å vinne rettsaken.
Som et team gjør de sitt med å komme
til råtens kjerne, med action, action og litt action på samvittigheten!
Shakedown fortjener tre bilder på rad! |
Shakedown,
også kjent under produksjonstittelen Blue Jean Cop her i Europa, er det
perfekte eksempelet på hva et filmbudsjett burde brukes til. Det visuelle
sitter så optimalt i denne filmen at det nesten forbløffer meg hvordan
Glickenhaus fikk det til, men det gjorde han så sannelig. Spenningssekvensene
er mildt sagt fantastiske, spekket med revolverpenetrering og biljakter, der
hver eneste mann er dødeligere enn den forrige.
Det skal også nevnes at det aldri legges
skjul på det harske og brutale i Shakedown. Grusomme ting hender med mennesker
i denne filmen, og Glickenhaus gjennomfører disse scenene på en brilliant måte,
der publikum sjelden får se noe som helst, men situasjonen brenner seg
traumatisk inn i forståelsen på en måte få filmer klarer å gjenspeile. Jeg skulle ønske det var flere filmer som denne!
3 SLEAZY, NARKOTISKE OG KORUPTE POLITIFILMER:
1982 - Richard T. Heffron’s I, the Jury, med: Armand Assante og Barbara
Carrera
1988 - William Lustig’s Maniac Cop, med: Bruce Campbell, Tom Atkins
og Richard Roundtree
1991 - Gary Sherman’s Murderous Vision, med: Bruce Boxleitner
og Laura Johnson
Peter Weller
(som noen kanskje kjenner fra RoboCop-filmene) spiller advokaten Roland Dalton på
en skremmende inspirasjonsrik måte. Han er en slu jævel, som ikke alltid helt
vet hvor han vil, men likevel går frem på en måte som velvillig trekker oss mot
en aura av utspekulert glede. Han er en kvinnebedrager med stil og kronisk arbeidsnarkoman,
akkurat slik vil at de skal fremstilles!
Sam Elliott gjør også hjemmeleksa si, i
rollen som den utbrente narkopurken Richie Marks. En skitten mann med bred grå
bart trenger ikke alltid å si så mye i en seig politifilm, så når han først
åpner brødsaksa kommer salmene ut med maksimal styrke. Elliott er som støpt for
rollekarakteren som, på tross noen spesielt fremhevet personlighet, vinner en
plass i hjerterommet til en hver action-frelst filmjunkie.
Det som ikke fungerer. Hm, det eneste som
ikke fungerer så bra er noen av sceneklippene. Enkelte scener er for korte,
mens andre ikke trenger å eksistere i det hele tatt. Dette er selvfølgelig ikke
noe stort problem, bare småpirk for å finne noe negativt å veie opp med. Med en
urealistisk og smålig latterlig tredje akt tar den seg likevel opp kraftig til
en tilfredsstillende og nok så åpen slutt.
Har du ikke
allerede sett Shakedown, eller Blue Jean Cop – om det er dét versjonen du
finner heter – så for all del, plukk den opp. James Glickenhaus viste verden
hvor man sikter pistolen i 1980, og her i 1988, lærer han oss å skyte blink!
Rangeringen blir i… hm… infiserte sprøytespisser!
5 INFISERTE SRPØYTESPISSER
You drive, I shoot! |
Hahaha, ser bad-ass ut!
SvarSlettIt is! :-D
SvarSlett