REGI: John Carpenter
MED: Keith Gordon, John Stockwell, Alexandra Paul, Robert Prosky, Harry
Dean Stanton og Kelly Preston
GENRE: Horror, drama
“My asshole brother bought her back in September '57. That's when you
got your new model year, in September. Brand-new, she was. She had the smell of
a brand-new car. That's just about the finest smell in the world, 'cept maybe
for pussy.”
Rekk opp hånda hvis du ikke har lyst til å
se en film om en levende bil som kjører rundt og dreper 80-talls high school-bullies!
Ingen hender? Tenkte meg det. Om du rakk opp hånda er det likevel forståelig.
For noen kan dette plottet virke litt tøysete og rart, men er vi ikke her for å
more oss?
Det
er vi jo, og John Carpenter’s Christine er en fest som holder pulsen gjennom
store deler av natta. Basert på en novelle av Stephen King, er det ingen tvil
om at dette er en av de bedre filmatiseringene av skrekk-kongens mange verker.
Gass!
Året er
1978. Den håpløse tenåringsnerden Arnold "Arnie" Cunningham (Keith
Gordon) er upopulær hos jentene og blir stadig bøllet rundt av de andre
guttene, samtidig som heftig undertrykkelse pågår hjemme hos den strenge kristne familien.
Den eneste vennen han har er Dennis Guilder (John Stockwell) og Dennis vanker
med de kule gutta i tillegg, så han vet ikke helt hvilke side han skal backe
opp mest noen ganger. Dere kjenner regla. Samtidig behandler han Arnie som en
idiot, så Dennis er ikke sen med å hange ham ut når Arnie ser noe han er sikker på
skal forandre livet hans.
En gammel rusten bil står parkert i en
overgrodd vissen bondehage og den er til salgs. Den tilsynelatende ubetydelige
bilen viser seg å være en pensjonert 1958 Plymouth Fury! Arnie har ikke noe
valg, han blir uten å nøle et sekund, pent nødt til kjøpe den gamle haugen, for under rusten ligger det en bil som er
hans og bare hans. Dennis prøver å få ham fra å betale en formue for vraket,
men til ingen nytte. Salget er gjort, skaden er skjedd. Einstøingen som selger bilen er en mystisk gammel mann av få
ord og forteller at den forrige eieren, hans bror, dessverre gikk bort under mystiske omstendigheter. Bilens navn er Christine og broren kjørte Christine landet rundt
på sine glansdager.
Hjemme får Arnie kjeft og blir nektet å ha
bilen i foreldrenes oppkjørsel, så han leier en garasjeplass på et lokalt
verksted, der han akter å restaurere den. Her finner nerden ut at han er begavet
når det kommer til å mekke og ikke bare fikser han opp Christine i perfekt
stand, han får til og med jobbe på verkstedet noen timer i uka. Så fiksert blir
han av denne bilen at personligheten hans sakte forandrer seg. Han får seg
kjæreste og blir stadig mer arrogant og frekkere i kjeften foran bestevennen og
foreldrene.
Men hva er det med denne bilen som
trollbinder Arnie Cunningham? Dessuten virker det som om bilen er besatt av et
eller annet som ikke kan forklares, noe av en annen verden?
Jeg er glad
i Steven King og jeg ELSKER John Carpenter! Så det er ikke noe sjokk at jeg
liker denne filmen. Likevel klarer jeg alltid å se ting fra et visst perspektiv
og rettferdiggjør hva jeg mener trekker ned en film og hva som trekker den opp.
Her må jeg innrømme at dømmekraften min blir vanskelig å utfolde ordentlig. Det
er mye som ødelegger og det er mye kult også, men i helheten er den en
potensiell klassiker som dessverre vil bli glemt blant alle de andre store
Steven King-filmene.
Det jeg satt igjen med var en svært blandet
følelse, så som den nerden jeg er hadde jeg ikke noe valg, jeg måtte se den en
gang til. Så skjedde det noe som aldri har skjedd før. Jeg fikk ikke noe
klarhet i sinnet i det hele tatt! Filmen var like vag for meg som den var første
gangen. Utrolig. Vel, men da får jeg bare legge ut svært spredte følelser.
She's like a bat out of hell! |
Fordeler:
Filmen har
en rekke scener som spiller på stil og disse eier hvert eneste sekund av
klokketiden. Hver gang Christine skremmer deg med frontlyktene er virkningen
effektiv, hver gang. Det er ikke mange regissører som er flinke på å
resirkulere ideer igjen og igjen, men Carpenter klarer det utrolige og med en
badass, nydelig Plymouth Fury er det umulig ikke å bli sjarmert.
For å legge inn litt sideinformasjon ble
1958-modellen av Plymouth Fury produsert i kun 5.303 eksemplarer, noe som gjør
den sjelden og selvfølgelig svært dyr. Derfor kjøpte Carpenter bare én 1958 Fury og
en hel haug brukte eksemplarer av Plymouth Belvedere og Plymouth Savoy, som
han forkledde som Furyen for å gjennomføre alle stuntene billigst mulig. Carpenter vraket faktisk
hele 21 Plymouth Belvederer under filmatiseringen av Christine! Jeg elsker
gamle biler også, så jeg håper de kjørte på sine siste sylindere i
førsteomgang! Uansett, dette resulterer i noe dataeffekter aldri kan kopiere,
autentiske vraksekvenser, og det er alltid råkult å se på!
Andre positive ting som kan sies er at
historien føles troverdig, i de fleste tilfeller. Det å få denne historien til
å virke troverdig er vel strengt tatt en bragd i seg selv!
Ulemper:
Who am I? I don't know. I'm Arnie. |
Skuespillerne
blir utviklet i svært rotete retninger. Denne historien skal handle om Arnie
Cunningham og det gjør den, men personligheten hans mister fokus halvveis ut i
filmen. Dette er jo temmelig frustrerende. Kanskje er det på grunn av Kings bok
(som jeg ikke har lest) eller kanskje manus-forfatter Bill Phillips betalte
noen andre for å fullføre skriptet på midten, mens han tok seg en tjall. Ikke
vet jeg, men dette roter til hele komplottet og Simensen liker ikke fruktsalat!
Plutselig er Arnie en gutt vi ikke vet en
dritt om og den, faktisk utrolig likanes, Dennis blir nå i hovedfokus. Det
irriterer meg når en film ikke klarer å holde en ren retningslinje og jeg er
helt sikker på at jeg ikke er den eneste, for når noe som begynner som et tema plutselig
blir så anonymt som i dette tilfellet er det vanskelig å forstå hvor vi
egentlig skal med dette virvaret.
En annen ting jeg må hamre på er hvor mye
mer de kunne gjort ut av denne filmen. Christine er en svært vag morder og hun
kunne ha vært så mye bedre - de kunne gjort så mye mer med henne! Den første
løsningen som falt meg inn var at filmen ble sluppet med 13-årsgrense, så jeg
sjekket, og neida! Den ble sluppet på kino med R-rating!
Carpenter må ha vært
en umotivert mann da han lagde Christine, for her er det lite voldsentusiasme
og fantasien henger så løst at den står i fare av å bli tatt av et vindkast!
3 FILMER OM LIVSFARLIGE BESATTE FARTØYER:
1974 – Jerry
London’s KILLDOZER!, med, Clint Walker og James Wainwright
1977 – Elliot Silverstein’s THE CAR, med, James Brolin og Kathleen Lloyd
1980 – George
Bowers’ THE HEARSE, med Trish Van Devere og Joseph Cotten
Bare for å
være litt snill mot slutten, jeg liker denne filmen. Problemet er vel heller at
jeg liker den mest for det jeg skulle ønske den var, den samme grunnen som jeg
liker Judd Apatows siste komedie Funny People for det jeg skulle ønske den var.
John Carpenter’s Christine er verdt å sjekke
ut, for den har utvilsomt sine øyeblikk, om ikke perfekte, alltid like fulle av
potensiale. En re-make ville ha vært latterlig med dagens finansregissering,
men det skulle ikke forundre meg om de prøvde. Kanskje hadde det vært positivt
om de gjorde et forsøk, for selv om jeg allerede nå kan gjette det
kvalitetsmessige utfallet, vil den sannsynligvis trekke folk mot 1983-versjonen!
Forresten er det dét jeg også prøver å utrette her. Gå og se den!
Jeg hørte
rykter om at Carpenter har lyst til å lage en Western. Dette virker temmelig
intressant. Jeg jekker en kald en og håper filmen inkluderer Kurt Russell som
en gammel full cowboy! Christine fortjener dessuten en poengsum bestående av 4
Plymouth-logoer, så vidt ikke en halv logo til.
4 PLYMOUTH-LOGOER
It's alive! IT'S ALIVE! |
Hei! Så koselig med kommentar inne hos meg. Jeg er interessert i film vettu! I disse dager går det i The Bodyguard. Hehe, I wonder why.. Har lagt meg til som følger hos deg! *smil*
SvarSlettKommer til å følge med der inne! Nice, The Bodyguard er alltid hyggelig! :-)
SvarSlett