REGI: Menahem Golan
MED: Sylvester Stallone, David Mendenhall, Robert Loggia, Susan Blakely
og Rick Zumwalt
GENRE: Action, drama
“Tell you the truth, the truck is, uh, you know, the most important
thing for me. I... I don't really... it doesn't matter if I, uh, become the
champion or anything. That's, that's not the most important... I... I need this
truck.”
Skuespilleren er Stallone og filmen heter
faktisk Over the Top. Jeg hadde blitt sur om denne filmen ikke var
over-the-top, men så fant jeg ut at dette faktisk er et utrykk brukt i håndbak.
Denne
80-tallsfesten var dessverre ikke av det kaliberet jeg håpet på, men er likevel
en svært hyggelig opplevelse, som regel. La osten renne, kjør film!
Lincoln Hawk
(Sylvester Stallone) er trailersjåfør med tomme lommer og en familie han forlot
for mange år siden, av tilslørte grunner. Han får imidlertid sin livs sjanse
når eks-kona ringer ham fra dødsleie og spør om han vil kjøre sønnen sin hjem
fra militærskolen, så de kan bli bedre kjent med hverandre. Hawk har ikke møtt
sønnen på 10 år, så dette blir litt av en rørende situasjon for lastebilsjåføren.
Sønnen Michael (David Mendenhall) er
dessverre ikke like klar for å ta dette skrittet, så komplikasjoner innfaller
når faren møter ham på generalens kontor og konfronterer ham etter alle disse
årene, med bryllupsfotografiet som bevis. Det hele tyder på at det kommer det å
bli en lang 3-dagers kjøretur fra Colorado til California.
På turen lærer Michael likevel å sette sin
lit i Hawk, som utvilsomt av hele sitt hjerte ønsker det beste for sønnen sin.
Hawk lærer gutten å bli en mann, og gutten har aldri fått denne typen tillit før,
så han elsker det selvfølgelig! Han lærer dessuten at faren hans er voldsomt
dyktig i håndbak og at det er slik han tjener de ekstra pengene på landeveien.
Faren skal snart delta i verdensmesterskapet for håndbak i Las Vegas og om han
vinner eller taper, betyr ingenting, så lenge han kan være der for Michael og
tjene nok penger til å forsørge ham. Mon tro hvor dette ender!
Den overbeskyttende bestefaren til Michael
(spilt av Robert Loggia) blir imidlertid rasende når han får høre at taperen
Hawk har plukket opp guttungen i stedet for ham. Alt den stereotypiske
grinebiteren ønsker er å ta ifra Hawk barneomsorgen for Michael, så han kan
redde gutten fra å bli en slamp som sin far. Den rike bestefaren sender dermed
folkene sine for å dra barnet ut av den foresattes hender, uten nåde for
utfallet.
It ain't over 'till it's over |
Over the Top
begår straks en av de største 80-tallstabbene i boka. Den åpner filmen med en
harmonisk scene helt ute av bølgelengde med resten av helheten, som
selvfølgelig inkluderer harmonisk og totalt utdatert 80-tallsmusikk. Det
internasjonale uttrykket cheesy beskriver ikke denne sekvensen godt nok.
Jeg vet ikke om en så kvalmende
kjærlighetsscene noensinne var ansett som vakker, men en ting vet jeg. For en
skuer i tvil er denne scenen nok til å slå av filmen og sette på noe hakket
kvassere. Dette resulterer selvfølgelig i at seeren ikke aner hva som utarter
seg videre. Resten av filmen har faktisk en helt annen stil og selv om denne
stilen kanskje ikke er det første mange vil sette seg inn i, er den langt
mindre klien enn introen.
Et dårlig førsteinntrykk forkommer, og kan
ødelegge mye, så husk dette. Gi alltid en film minst tjue minutter før dere
skrur den av.
3 FILMER STALLONE REDDER FRA NEDFALL:
1984 - Bob Clark’s RHINESTONE – Med... Dolly Parton?
1986
- George P. Cosmatos’ COBRA – Cultklassikeren!
1989
- Andrei Konchalovsky’s TANGO & CASH
– Med god hjelp fra Kurt Russell!!
Over the Top
er ikke feilfri videre utover heller. Den lider av dårlig regi og svært dårlig
redigering, noe som ødelegger et nok så fint skript skrevet at Stallone selv.
Sylvester Stallone omskriver alltid sine egne linjer i manusene sine, og noen
ganger tar han på seg hele jobben selv, uten nødvendigvis å bli kreditert for
det. Det er unektelig dette som redder filmen.
Stallones karakter Lincoln Hawk er nærmest
umulig å mislike. Han er et ensomt menneske som kun ønsker det beste for seg og
sønnen sin. Hva fortiden hans skjuler vet vi ikke, men hvem bryr seg, for det
er nå vi får nyte ham for den hverdagshelten han virkelig er. Far og
sønn-elementet er helt klart filmens beste side og en over-the-top håndbak-rival,
morsom og overdreven som få, er heller ikke til å klage over i en kjærlig
80-tallsklassiker som denne.
Antiklimatikken
trekker ned deler av filmen, men bortsett fra det er Over the Top en nok så hyggelig
opplevelse. Jeg må nesten si det jeg vanligvis sier om norske filmer, den kunne
ha vært så mye mer! Mulighetene er mange, dog den tryggeste veien er den
asfalterte og det er her vi kjører.
Hvis du vil nyte en av de søtere fruktene
fra det sprøeste ti-året er dette et fint sted å starte. Den varmer deg og
overasker deg på det menneskelige platået, noe man aldri ville ha trodd bare av
å se på det kule coveret, som får Over the Top til å se ut som en hardbarka
action-thriller av den dødelige sorten.
Alt i alt en
blandet pose godteri, noen biter er ekle (som den harde mørke sjokoladen med
banan inni, æsj!), mens andre biter er festkarameller som holder deg i godt
humør gjennom resten av vinteren. Over the Top overrekkes fire sølvhauker!
4 SØLVHAUKER
The world
meets nobody halfway. When you want something, you gotta take it.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar