ÅR: 2007
REGI: Wes Anderson
REGI: Wes Anderson
MED: Owen
Wilson, Adrien Brody,
Jason Schwartzmann, Waris Ahluwalia,
Amara Karan, Barbet Schroeder,
Anjelica Huston og Bill Murray
Jason Schwartzmann, Waris Ahluwalia,
Amara Karan, Barbet Schroeder,
Anjelica Huston og Bill Murray
GENRE: Drama, komedie
SPILLETID: 91 minutter
Ennå en
relansering av en gammel anmeldelse. Latskap! må dere rope. Men dette er
faktisk en veldig fin liten tekst om en veldig fin liten film, en av mine
absolutte favoritter. Jeg kan røpe litt mye i denne anmeldelsen, men The
Darjeeling Limited kan sees som en åpen bok og har vel egentlig ingen hemmeligheter
- noe som er typisk Wes Anderson.
Inneholder dessuten et fantastisk
soundtrack!
Noen filmer
tar deg med på en reise. Denne såkalte reisen kan være noe halvhjertet som i bakgrunn
foregår på tv-skjermen, eller den kan være langt mer - noe du intetanende blir
en del av. For undertegnede, er The Darjeeling Limited det sistnevnte.
For denne filmen tar deg med inn i historien,
enn hvor lite av historien du måtte forstå med det samme. Regissør Wes Anderson
har gjort dette til sitt varemerke. Han gir seeren en intern historie og ruller
den helt til du er med på lasset, og det vil du vel være? Så snart du er kommet
inn i Andersons univers forstår du hva han tenker og lytter til fortellingen
som materialiserer seg rundt deg.
Kanskje du liker det, eller kanskje ikke,
men uansett hva du måtte mene, er det min mening som teller. Dette er tross alt
min webside! (Etterfulgt av klok, vittig latter).
Don't come into me. |
Frances Withman
(Owen Wilson) har nettopp overlevd en alvorlig trafikkulykke (sannsynligvis med
vilje) og etter denne hendelsen begynner han å sette pris på de store
øyeblikkene i livet og hvordan han best skal gripe dem.
Those Germans are bothering me. |
I manisk trang etter en ny start, inviterer
han brødrene Peter (Adrien Brody) og Jack (Jason Schwartzman), på en nokså
ufrivillig togreise gjennom India. De tre har ikke sett hverandre siden farens
begravelse året før, og lite ser ut til å ha forandret seg siden den gang.
Brødrene har ikke akkurat et eksemplarisk godt forhold til hverandre, men farens
død har satt en støkk i dem og på et vis slått dem ned i samme bås - en faktor
som gjør denne turen mer følsom enn de kanskje hadde ventet.
Sammen
skal de finne spirituell sjelero, forteller Frances dem. Sannheten er at
Frances vil oppsøke moren som lever i kloster i India. Peter og Jack vet ikke
engang hvor i verden moren befinner seg og er neppe så ivrige etter å møte
henne heller. Mens den åpne handlingen lukkes rundt landskapet, baseres den
reelle handlingen rundt symbolikken og hensikten med den eksotiske reisen.
Frances, Peter og Jack har alle sine
ubekvemheter og uvaner, faktisk langt flere u-ord enn jeg kan telle. Jeg kan jo
ramse opp nøkkelelementene for å sette bilde på det.
* Frances
prøver å ta seg av de to andre. Han velger mat for dem på kafeteriamenyen og
holder på passene deres, mens han samtidig forsøker å opphøre alle
hemmelighetene mellom dem.
* Peter hevder
at han var sin fars favorittsønn og har lagt planer han aldri gjennomfører om å
skille seg fra sin gravide kone.
* Jack har
levd rundt på italienske hoteller i flere måneder, anlagt en bred bart og har
allerede en affære på gang med den vakre indiske togvertinnen Rita.
Etter å ha
blitt kastet av toget etter en broderlig slåsskamp med pepperspray, ankommer
brødrene en liten landsby ute i ødemarka. Tilfeldig nok kommer de over tre
innfødte gutter i ferd med å drukne i en bekk, etter taubåten deres ryker i
filler. Frances og Jack redder hver sitt barn, mens Peters barn dør.
Etter den sterke opplevelsen, føler Peter
seg plutselig som den svake broren og dette gir ham tid til å tenke tilbake på
sin mørke fortid. Som en av mange hendelser bringer dette de tre tettere
sammen, i jakten på seg selv og sine indre demoner.
Det går fra
tog, til buss, til moped, og selv om reisen er lang er den altfor kort. Denne
filmen, på 1 time og 20 minutter, kunne hatt langt større potensial. Den kunne
utvilsomt blitt et enormt fenomen, men likevel velger den å holde seg for seg
selv, i sin egen lille boble. Det er nettopp dét som gjør den så enestående.
Noe uhyre særegent preger dette stillaset av en beretning - liv og død.
De tre brødrene bærer på fargerike kofferter
som kommer og går. Disse koffertene tilhørte den avdøde faren og de har arvelig
delt dem mellom seg. I det de tre kaster seg på togreisen hjem på slutten av
filmen kaster de fra seg koffertene og baggene på perrongen.
Jeg liker å tenke at dette, på symbolsk
språk, signaliserer at de kaster fra seg fortiden, at de endelig kommer seg
videre etter søken på livet.
Wes Anderson
har ennå ikke skuffet meg og heller ikke med denne filmen, som må sies å være
min favoritt. Høy prosent (ikke av alkohol) og en anbefaling til alle som
setter pris på filosofisk nonsens!
Viktig
er det også å nevne at filmen åpner med en egen kortfilm, muligens fiksjonell i
hovedfilmens handling, der Jack oppsøkes av sin livs kjærlighet (spilt av
Natalie Portman) på hotellrommet sitt ved Hotel Chevalier. Denne lille snutten
er fantastisk i seg selv.
94%
Is that Dad's razor? |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar