søndag 23. juni 2013

THE HOBBIT: THE DESOLATION OF SMAUG - Drager, dverger og Stephen Fry!







REGI: Peter Jackson
MED: Martin Freeman , Ian McKellen, Richard Armitage, 
Orlando Bloom, James Nesbitt, Ken Stott, Cate Blanchett, 
Christopher Lee, Hugo Weaving og Benedict Cumberbatch
SPILLETID: 198 minutter
PREMIERE: 13. desember 2013




Jeg var ikke bare positiv i min anmeldelse av Hobbiten. Likevel kalte jeg Ringenes herre-filmene for min Star Wars-opplevelse og snakket varmt om hvor mye serien har betydd for meg under oppveksten, så - selvfølgelig er det en gladfølelse som sier jeg bare blir pent nødt til å glede meg! Ettersom den første filmen i den nye trilogien var litt hipp som happ, har jeg ikke de største forventningene, men del 2 ser i det minste ut til å være mer interessant og action-pakket enn sin noe barnslige og argumenterbart meningsløse forgjenger fra i fjor vinter.



Dette er delen av Hobbit-triologien som skal ha dragen Smaug i seg, og dette er selvfølgelig interessant. Hvem liker vel ikke drager? Man ser ham faktisk et par sekunder i traileren, helt på slutten - og jeg må si jeg ble litt i tvil! Har de prøvd seg på en praktisk effekt her? Jeg tror kanskje det! Dragen ser ikke ut til å være i samme rom som Bilbo, men den ser ut til å være laget av ekte materiale, bare med et litt guffent, merkelig utseende, som en lysende, lilla drage-formet tivoli-attraksjon og kanskje litt CG over. Benedict Cumberbatch skal forresten stå for stemmen til Smaug (ja, dragen kan snakke), og han spiller også The Necromancer, film-trilogiens hoved-skurk. Kan bli spennende! Mannen er velsignet med en dyp og relativt skummel stemme, det skal han ha! Jeg har hørt at Christopher Lee opprinnelig hadde lyst til å gi stemme til dragen, men hvorfor dette ikke ble noe av vet jeg ikke. Benedict Cumberbatch eller Christopher Lee, hvem har den skumleste stemmen? Jeg ville nok selv valgt Lee og det har nok sikkert noe å gjøre med at jeg digger Hammer-boksen min.






Landskapet i New Zealand er svært vakkert og gir en eventyrlig gnist som ikke ligner grisen. Jeg så nettopp en liten making-off-dokumentar om filmen og New Zealand ble omtalt som: for vakkert til å være sant. «Folk vil ikke tro at dette er ekte, de vil tro det er CGI.» Godt poeng, for hva annet skal en vanlig film-seer tro i en «upraktisk» verden som den vi lever i nå? Ja, landskapet ser veldig ekte og fantastisk ut, men det er det jo også, utrolig nok. Det som gjenstår å se er hvor ekte resten av filmen rundt ser ut. Den hvite orken ser fortsatt like stygg ut, men kanskje andre ting ser bedre ut. Ikke vet jeg!  Men ja, det er mye å glede seg til her! Stephen Fry skal jo også være med. Dette hadde Fry å si om rollen sin:  

"My character is an opportunity for sheer grossness... [Peter Jackson] had me eating testicles... gross appetites. I mustn't give too much away but I've got a bald cap and then on top of that a really bad comb over wig and this wispy mustache and wispy beard and horrible blotchy skin and disgusting fingernails... And generally speaking a really unappetizing piece of work. And a coward to boot and very, very greedy."  

Hm. Jeg vet ikke hva skal få ut av dette, men selv om det hørtes litt tåpelig ut blir det nok helt sikkert artig, på en eller annen sær måte! Det er jo Stephen Fry!



The Desolation Of Smaug er også den første Hobbit-filmen med Michael Persbrandt i rollen som bjørnemannen Beorn. Man må nesten føle litt nabokjærlighet og glede over at svenskene i det minste vet hvordan de oppfostrer internasjonale kjendiser! 3 timer og 10 minutter kan føles veldig lenge, men la oss håpe fantasien og skuespillet og kampscenene drar oss inn og gjør det hele litt lettere. Dessuten må vi vente helt til desember! Den tiden flyr nok fort som faen kjenner jeg livet mitt rett!  







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar