mandag 29. april 2013

TOPP 10 MEST SKUFFENDE OPPFØLGERE









I kveld skal jeg presentere en svært personlig liste. Ikke en liste over dårlige oppfølgere til dårlige filmer. Ikke nødvendigvis dårlige oppfølgere til gode filmer heller, for dette handler ikke bare om kvalitet. Det handler om film som virkelig skuffer med sin dårlige aroma. Dere kjenner nok følelsen. Følelsen man får når en film setter seg godt til rette og driter over sin egen forgjenger med kjedsommelighet og umotiverende lav logisk fatning.
   For å gjøre dette enklere for meg selv har jeg utelukket prequels. Nå, prequels kan ofte sees på som oppfølgere de også. Når jeg tenker meg om kommer det faktisk en anmeldelse i kategorien Undervurderte oppfølgere i morgen, som egentlig er en undervurdert prequel! Denne lista ville jeg imidlertid føre direkte, så Star Wars episode 1, 2 og 3 kommer ikke til å dukke opp her, selv hvor mye de fortjener det. Indiana Jones & the Kingdom of the Crystal Skull kommer heller ikke til å dukke opp, dette av én enkel årsak. Jeg har ikke sett den. Nei, det stemmer, jeg har ikke sett Indiana Jones 4. Vet dere hvorfor? Fordi hvis jeg får en sjanse - EN sjanse! - til ikke å ødelegge en perfekt triologi for meg selv, så er det denne. Indiana Jones-triologien er favorittriologien min noensinne! Indiana Jones & the Temple of Doom er favorittfilmen min noensinne! Jeg klarer ikke å gjøre det. Dette er en kalkun jeg nødig vil spise. Dette er grunnen til at jeg ble vegetarianer! Så, nei, ingen Crystal Skull her.
   Det blir imidlertid andre godbiter på lista, noen som dukker opp på de fleste lister av denne sorten og andre som antagelig sjelden dukker opp i det hele tatt. La oss ta en titt!





10. BLUES BROTHERS 2000

Nå, jeg har ikke sett Blues Brothers 2000 siden… lenge! Likevel husker jeg skuffelsen som om det skulle ha vært i går, og det bør vel si alt. Den originale Blues Brothers har det meste: god humor, gode biljakter, fantastiske musikk-nummere og John Belushi.
   Denne filmen har ingen av delene. Jeg vet jeg fort kan se ut som en drittsekk fordi jeg ikke setter pris på en film som åpenbart prøver å hylle Belushis minne, men dette er ikke den riktige måten å gjøre det på! En medioker, kjip, ubalansert bæsj som denne filmen er - og ingen liker en bæsj, uansett form - overaskes jeg om Dan Aykroyd egentlig likte John Belushi i det hele tatt, eller John Candy og Cab Calloway som filmen også er dedikert til. Bluesen er fortsatt fengene, men musikken var ikke alt som gjorde den første filmen til en klassiker. 





9. THE TOXIC AVENGER PART II

The Toxic Avenger del 2 ser ut til å ha feiltolket fullstendig hvorfor den første filmen fungerte så bra. Den første filmen har tunga i kinnet og masse teit humor, så la oss gjøre det ennå mer bevisst og gjøre filmen til en udugelig parodi! Seriøst, filmen åpner med Toxie som dreper folk i et koreografert dansenummer! Dette kan kanskje høres morsomt ut, men om du fremdeles ler etter 5 minutter kan du bare glemme å komme på filmkveld hos meg!



8. ALIEN RESURRECTION

Alien Resurrection suger. Alle vet det, ingen bryr seg. Hva kan jeg si? Jo, jeg er skuffet fordi denne filmen, til tross for å være komplett unødvendig, har et potensiale. Den kunne virkelig blitt noe.
   Hele klone-opplegget, dumt som det er, er faktisk veldig creepy og den nye urovekkende personligheten til Ripley drar virkelig filmen opp fra søla til tider. Dessverre er det få pusterom mellom disse basketakene og halvtimene som tilbringes druknende i brunt, ekkelt vann.



9. ROCKY V

Jeg har ikke like mye imot Rocky V som enkelte andre. Den har sine øyeblikk som er mer enn gode nok til virkelig å kunne kalle den en sugen film. Den er likevel en skuffende opplevelse, spesielt etter Rocky III og IV. Hvordan kan jeg toppe Rocky IV, tenkte Stallone…  

 …Det endte derfor med at han valgte å gå tilbake til tonen fra de to første filmene, noe som så lettere ut. Dessverre innebar dette en rekke dumme plothull og tvang praktisk talt Rocky inn i gjeld og fattigdom sånn at han kunne flytte til et dårligere nabolag igjen. Hvorfor? Fordi Rocky tydeligvis bare fungerte som taper og fattigmann.
   Men uansett, dette er en pirkefeil. Det store problemet er at filmen er kjedelig. Den er voldsomt kjedelig! Dessuten går den ut i fra at vi liker karakteren Tommy Gunn, noe vi ikke gjør. Når Tommy viser seg å bli en slask kan vi imidlertid endelig heie på Rocky i en heidundrende gatekamp, men dette er ikke før helt mot slutten… Nettopp…



6. HALLOWEEN 5: THE REVENGE OF MICHAEL MYERS

Halloween-serien er virkelig ikke en perfekt serie på noen som helst måte. Jeg har dyp respekt for den første filmen og jeg elsker Halloween III: The Season of the Witch, som ikke egentlig har noe å gjøre med resten av mytelogien, men bortsett fra det skal jeg ikke skryte så alt for høyt om mangt og mye. Halloween 4: The Return of Michael Myers klarte likevel å underholde meg kraftig - denne har jeg sansen for!
   Dette bringer meg tilbake til poenget med lista mi, for Halloween 5: The Revenge of Michael Myers, er slett ikke den verste filmen i serien, på langt nær! Men siden Halloween 4 satte maskineriet i gang på en så fengende måte var dette filmen jeg hadde aller høyeste forhåpninger til. Den kaster alt ned i do. Det er INGENTING bra med Halloween 5! Vel, kanskje den ene scenen med Michael Myers og Jamie Lloyd på loftet, men bortsett fra det, INGENTING! Hva mer er det å si?
   Dette er virkelig en oppfølger som sløser bort en god sjanse, og sjansen kom aldri tilbake igjen, for herfra gikk det bare nedover og nedover.



5. BEVERLY HILLS COP III

Ja. Dere visste den kom. Jeg klarer aldri å bestemme meg for hvilken film jeg digger mest, Beverly Hills Cop eller Beverly Hills Cop II. Det er imidlertid jævli enkelt å bestemme seg for hvilken film jeg liker minst i hele flokken! Ja, Beverly Hills Cop er en skuffelse ut og inn. Den har kule stunts og scener, helt klart, men Eddie Murphy er ikke morsom i den! Og historien er dum! Og settingen er dum! Og den henger ikke på greip med film nummer 1 og 2! Jeg vet ikke hvordan jeg kan beskrive det bedre. Av dårlige oppfølgere John Landis har regissert er den bedre enn Blues Brothers 2000, men ennå mer skuffende.
   Beverly Hills Cop III er filmen som virkelig satt den første kula i Eddie Murphys karriere og nå er mannen skutt sønder og sammen. Skam.



4. A NIGHTMARE ON ELM STREET PART 5: THE DREAM CHILD

Dette er virkelig den verste A Nightmare on Elm Street-filmen av dem alle, ja - til og med verre enn Freddy’s Dead! Hvorfor? Freddy’s Dead er i det minste hakket mer underholdende i sin beryktede dårlighet enn denne filmen. Dessuten hadde jeg nok en gang gledet meg siden jeg så denne rett etter del 4, som jeg ikke mislikte like mye som jeg hadde trodd, selv om det helt klart begynte å gå i nedoverbakke.
   The Dream Child er bare kjedelig og meningsløs! Og DETTE er delen som ble regissert av Stephen Hopkins, mannen bak den fantastisk Predator 2? Dere kan tro jeg ble skuffet! Del 5 tar seg hemnigsløst "en Halloween 5" og kaster alt ut av vinduet, praktisk talt. Det er nok noe med nummer 5 i en filmserie som bare ikke funker. Det er derfor jeg alltid har holdt meg unna Friday the 13th Part V: A New Beginning. Kanskje det er best slik.



3. HIGHLANDER II: THE QUICKENING

Highlander II: The Quickening er sannsynligvis den mest kommersielt hatede oppfølgeren noensinne og her dukker den sannelig opp hos meg også. Jeg har vendt meg til det faktumet at Highlander II suger og nå kan jeg til nøds nyte den på et visst nivå, men jeg glemmer aldri skuffelsen.
   Jeg var bare en liten gutt på 12 år som nettopp hadde sett og elsket Highlander. Jeg føler meg fortsatt som en gutt på 12 år når jeg ser Highlander den dag i dag! Dessverre fikk Highlander II meg til å føle meg som en bitter, kynisk 23-åring uten jobb eller leilighet! Jeg var 12 år! Hva faen var det som gikk gjennom hodet på mannen som hadde den jævla gode ideen å lage Highlander II? Hvordan kunne han finne på å rote til hele plottet med romvesener fra planeten Zeist? Når det er sagt, hvordan klarte han å gjøre den KJEDELIG i tillegg? Hvem var idioten som tok Russell Mulcahy mesterlige Highlander og gjorde den om til dritt? … Ah. Det var Russell Mulcahy som regisserte Highlander II også… …HVA FAEN!!?
   Det er få gode ting jeg kan si om Highlander II: The Quickening. Michael Ironside er kul i den. Jeg har en veldig kul VHS av den, som ser bra ut i hylla mi. Nei, kommer ikke på mer, det var nok det eneste.



2. BATMAN FOREVER!

Folk flest ville puttet Batman & Robin på lista. Jeg putter Barman Forever på lista.
   Denne filmen plager nemlig dritten ut av meg! Hvorfor? Fordi Batman Returns var så bra! Batman Returns er en av de beste superhelt-filmene noensinne og i tillegg min personlige favoritt! Hvordan i svarte huleste kunne Warner Bros. gjøre Batman Forever så innigamperæva dum og barnevennlig? Jeg hadde forhåpninger! Selv om Michael Keaton var av lasset ble han byttet ut med Val Kilmer, en skuespiller jeg alltid har elsket. Kilmer kunne likevel ikke redde dette tonedøve levenet av en kjip drittfilm på speed.
   Tommy Lee Jones er god når han er over-the-top, men her får han ikke sjansen en gang, før Jim Carrey kommer og ødelegger alt, mens han raskt stjeler filmen og gjør den om til et sirkus! Hvorfor måtte det være en komedie i det hele tatt? Det er snakk om Batman her! Faen! Det er ingenting godt jeg kan si om denne filmen. La oss gå rett til Terminator Salvation nå som jeg er ordentlig sinna!










1. TERMINATOR SALVATION.

Nei og nei og nei. Dette er en drittfilm jeg har ventet lenge på å rive i stykker! La oss gå litt tilbake i tid, til mine ferske, uskyldige tenår - livet før juli 2003.
   Det fantes ingen Terminator 3: Rise of the Machines, det var bare de to første - de to strålende første - filmene, som jeg så til døde som barn! Jeg vil ikke påstå Terminator 3 er veldig bra (for å si det ærlig er den egentlig litt medioker og kjip), men den var bedre enn man noensinne ville forventet av en oppfølger som på ingen måte trengte å eksistere. Vel. Dette handler ikke Terminator 3, det handler om hva Terminator 3 ledet til. Ja, siden Rise of the Machines gikk som hakka møkk på kino kunne de likegodt lage ennå en, eller hva?
   Ideen i seg selv er ikke så dum. Terminator Salvation har ikke Arnold eller trusler fra fremtiden, men heller en voksen John Connor i fremtiden, spilt av Christian Bale. Dette var noe jeg alltid så på som et godt tegn. Det kunne se ut til at filmen prøvde noe helt nytt. Kanskje den til og med ville vise oss den store krigen og fortelle historien fra et litt annet perspektiv, for å få mer dybde og spenning i den mørke fremtiden vi har hørt så mye om i de andre filmene. Jeg håper de lager en Terminator 5, for jeg kommer til å sitte klar i kinosalen med råtne tomater.
   Terminator Salvation suger! Den suger på alle måter! Jeg HATER Terminator Salvation! Snakk om å få Terminator 3 til å se ut som et mesterverk i forhold! Christian Bale er totalt missplassert i rollen som John Connor og kommer ikke frem som en helt i det hele tatt, men heller et kjipt rasshøl som tilfeldigvis heter John Connor og kjemper i en kjedelig krig vi egentlig ikke ser noen ting av. Sam Worthington er god i filmen, men plottet hans er helt på trynet! Og Helena Bonham Carter som fjeset og stemmen til Skynet? Hva? Jeg vet Skynet liksom tok formen av Bonham Carter for å kunne forholde seg til Worthington karakter, som kjente henne en gang i tiden, men Worthington karakter er jo en robot nå! Hvorfor skal Skynet, som også er en robot, konfrontere ham med en jævla tale? En jævla tale som alle visste svaret på uansett, fra en robot til en annen, i et lukket rom!
   Terminator Salvation satte virkelig den siste spikeren i kista for Terminator-serien og siden har vi ikke hørt noe, så jeg kan umulig være den eneste som føler det på denne måten! Jeg har lenge planlagt å være litt mer generelt negativ angående denne filmen, så det kommer nok et ennå lengere klagebrev en eller annen gang i fremtiden - et som inkluderer Kyle "come with me if you want to live" Reese.
   Dette får holde for nå. Jeg er sikker på at dere alle innser hvor høyt jeg hater Terminator Salvation, selv hvor mange tær jeg må tråkke på for å kunne si det godt nok.




Jeg har ikke vanligvis et negativt syn på oppfølgere generelt. Mange av dem er svært gode og noen ganger er til og med de uventede kandidatene til filmer som ikke trenger oppfølgere fulle av gull. Det er derfor jeg har en egen spalte som setter undervurderte oppfølgere i rampelyset. Jeg vet jeg ikke har skrevet i denne spalten på en god stund, men dette skal forandre seg, for det er virkelig noe jeg setter pris på å skrive om.
   I morgen er det derfor duken for en ny anmeldelse under kategorien undervurderte oppfølgere, selv om filmen teknisk sett er en prequel. Hvilke film må dere spørre? Dere får vente og se!






4 kommentarer:

  1. Liker tonen du har. "Filmen er bare en dum bæsj fra dumme bæsjeland!" :D

    SvarSlett
  2. Ja, liker du bæsj er helt klart Blues Brothers 2000 filmen for deg! :)

    SvarSlett
  3. Fin liste, jeg har ikke sett så mange av disse filmene men akkurat når det gjelder Batman forever er jeg helt enig. Jeg mislikte den filmen sterkt, alt annet enn jeg hadde forventet meg. For meg var hele problemet med den filmen Jim Carrey. Ikke at jeg har noe mot han i andre filmer, men i den filmen følte jeg at han ødela alt sammen.

    SvarSlett
  4. Helt enig! Jeg liker Jim Carrey og jeg liker den typen karakter han som regel pleier å spille, men jeg liker ikke når han tar med den karakteren inn i en film den ikke hører hjemme i!

    SvarSlett